Source: FelixArchief no. 1968#439
Ce texte a été généré automatiquement sur la base des pages numérisées, en utilisant la technologie ROC. En raison des polices de caractères historiques utilisées dans les livrets de programmes, les résultats ne sont pas sans fautes.
Consultez les images de ce livret de programme
10,000 frank geldprijzen en talrijke prijzen in natura
Stella Arbenina
Renée Sylvaire
cU)edstrijd
voor de ôcboonste en Sdeest CP, botogenieke cVrouw
van
ci}elgie
Sedert men weel dat we ons met cinema-aangelegenheden bezig houden stroomen aanvragen vun jonge elementen, welke de loopbaan van film-kunstenaar ol fiim-kunste-nares zouden willen betreden.
Duizenden jonge meisjes en vrouwen, in alle sleden en dorpen, uit alle standen; duizenden mooie tnenschenkinderen, met 'n bekoorlijk figuur en een typische uitdrukking, bieden zich aan als cinema-artiste op te treden.
Welnu, De Cinema en zijn zusterblad Ciné-Revue, willen dien zoo dikwerf uitgesproken wensch onzer vrouwelijke bevolking, niet langer onbeantwoord laten. En met dit doel zetten we vanaf heden op touw, den meest boeienden prijskamp dien men denken kan; De Wedstrijd voor de meest Photogenieke Vrouw van België. 10.000 frank geldprijzen en talrijke prijzen in natura.
Aldus geven we elke lezeres van De Cinema een kans, om te toonen dut ook zij de noodige bekoorlijkheid bezit om als film-artiste, eer en roem te verwerven.
Eén hojofdvereischte wordt van de candidaten evenwel gevergd: dat ze photo-geniek zijn: d: i. dat haar gelaatstrekken die hoedanigheden bezitten, zonder dewelke men niet, met kans van welslagen, een lilmrol vervult.
Hoe over deze bijzonderheden geoordeeld, wordt in hiernaast omschreven reglement, waarnaar we alle deelneemsters verwijzen. Ook uiten we onze overtuiging dat bij drommen, uit alle oorden des lands, blonde kopjes en brunette s, jonge meisjes en volwassen vrouwen — héél de bloem onzer bevolking met graagte aan onzen prijskamp zullen willen deelnemen. DE REDACTIE.
Reglement voor de Candidaten
1" Mogen deelnemen aan dezen wedstrijd, alle Vrouwen of jonge meisjes van Belgische nationaliteit, die voor 15 Maart den leeftijd van 16 jaar bereikt hebben, en de hierachter omschreven bepalingen zullen volgen.
2° De candidaat zal aan het adres van De Cinema laten géworden:
a) . Twee harer portretten, het eene de face en het andere in profiel (postkaart-formuat), maar zoodanig dat het gezicht 2 cent immers hoogte heeft;
b) Den bon, vastgehecht in de De Cinema (zie blz. 10), nauwkeurig ingevuld. De briefomslag, portretten en bon inhoudende, moet het volgend adres dragen: DB CINEMA, Charles Decosterstaat, 10-12, Brussel, of Provinciestraat, 24, Antwerpen, alsmede de aanwijzing: Wedstrijd van de meest Photogenieke Vrouw van België.
5° Ben portret van elke deelneemster zat in de bladen van DB CINEMA verschijnen.
4° De in artikel 2 genoemde zendingen worden ontvangen tot en met 15 Juli 1925.
Na dit tijdsip zal geen enkel ’kandidatuur in aanmerking- genomen worden. Op tijd en stond zullen de portretten der candidaten verschijnen in De Cinema.
5° Een jury, samengesteld uit: Drie cinematographisten, drie Belgische kunstenaars en drie Belgische dagbladschrijvers of letterkundigen, zal gelast worden eene. eerste keus te doen onder de duizenden candidaten en er 20 aan té duiden, waaronder het Belgisch publiek de meest Photogenieke Vrouw van België zal mogen kiezen.
Die 20 candidaten zullen op de kosten van De Cinema gefilmd worden en zullen dus tegelijkertijd op het doek en in de nummers van De 'Cinema verschijnen, ten einde de keus van het publiek te vergemakkelijken.
Wie deel neemt aan onzen prijskamp, neme de bepalingen van het reglement in acht en vu He den bon in, verschijnend op blz. 10 van DB CINEMA.
Van Daele in Het Ops'ojatig-d Wild
Ik houdt van Von Daele, om zijn bezorgd Christushart. Hij bezit de diepe goedheid die tot strengheid zo.u gaan, omdat er waarlijk te veel akelige dingen zijn, om zien en laten leven. En, op den koop toe, talent hebben.
Oprechtheid, gevoeligheid, twee-lasten voor één man, maar daarom is zijn blik als door de zee gespoeld. Louis DELLUC,
(" Intimiteiten * in Ci ne o).'
Machtig, sober, oprecht en spontaan, zoo doet zich die groote droomende jongen voor; en zijn helder oog behoort bij zoo n ongekunsteld en rechtschapen man; ook zijn slank en lenig silhouet duidt spierkracht aan, en dwingt eerbied af.
,VAN DAELE.
Teekening uit het Album van Spat. Les Vedettes Xfrndiules du Çincnui
ONZE PILM5TER
Is dat peinzend voorhoofd met rimpels door-ploegd, 't komt door het leed van vele, zeer vele levens, in de opeenvolgende rollen, op schouwburg of doek, medegemaakt. Maar stout en veerkrachtig bleef het brein, als telkens door nieuw vuur bezield.
Hij is, hij moet n Vluam zijn, die stoere' dichter. Parijssche vader en Belgische moeder: zoo luidt een drooge levensbeschrijving; maar zeg mij of niet alles — uitdrukking, gedachtengang, lichamelijke vormen — de Dietsche afkomst verraadt? En dien eenvoud in zijn speeltechniek, die ongeëvenaarde schijnbaar gemakkeltjke en zeker spontane uitdrukkingen en gebaren, immer passend bij de te vertolken gemoedsaandoeningen, zoo sprekend aan ons hart, voelt gij niet hoe ze spruiten uit een ons dichtverwante ziel'?
Hoe moeilijk handelbaar moet wel zoo n eigenzinnig karakter zijn! Zoo lang Van Daele de rol net als de tooneelleider begrijpt, is 't best; doch hoe, als ze daarover van opinie verschillen? 't Schijnt toch dat de ensceneerders het met hem kunnen vinden, daar onze held meer dan 300 theaterstukken speelde en n zestigtal films afdraaide. En onder hen die het meest zijne medewerking zoeken noemen we den puristischen Delluc, een van Frunk-rijk’s eerste « cineasten *.
We zullen niet veel over de zeer bezette loopbaan van Van Daele als schouwburg-artiest uitwijden.
JAARGANG
N°17 1923
UITGEVER J. MEUWISSEN.BRUSSEL TEL. 31 e7ö REDACTIE BQU55£L. 01 DE COST ERSTR. 1012 ANTWERPEN. PROVINCIESTR.9 HET NUMMER 50 c«
JAARABOMl 25 F*' VERSCHIJNT OP VRIJDAG
daar du onderwerp ons, eis Vlamingen en bios-koop- liefhebbers minder aanbelangt. Wel dient opgemerkt, welke de voornaamste cinematographische voortbrengsels lijn, waarin hij de hoofdfiguur naar waarheid weergeeft.
Noemen we slechts: 't Licht van het Hart, waarvan hij scenarist en tooneelleider was. Tijdens den Strijd, met Armand Bour vertolkt. Hersenschim, van Lucien Lehman, met Geneviève Félix. De Kruistocht van René Le Somptier, met France Dhélia. Siciliaansche Zielen, van J. J, Renaud, met Madeleine Lyrisse en Dellen. Narayana, van Léon Poirier, met Mnrr.èlle Souty en Madys. Het Stijgen naar de Acropolis, van René Le Somptier, met André Nox en France Dhélia. Het Roode Lot, van Franz Toussaint, met Madeleine Lyrisse en Sylvia de Pedrelli. Koorts, van Louis Delluc, met Eve Francis en Elena Sagrany. Voor één nacht Liefde, van Jacques Protozanoif, naar Zola’s werk, met Blanche Ross. De Roquevillord's, van Julien Duvivier, naar Henry Bordeaux' werk, met Jeanne Desclos en Desjardins . Het Opgejaagd Wild, van René Le Somptier, met France Dhélia. Een Kreet in den Afgrond, scénario van Sossonin, door René Carl. De Schaduw van de Zonde, scénario van Diana Karenne, van Jacques Protozanoff. De Weg naar den Afgrond, scénario uit Adrian Chabot’s roman, van René Le Somptier.
In elk dier rollen, geeft Van Daele blijken van 'n veelzijdig talent, van 'n volledige kennis der eischen inzake ci -nema; te bekennen valt, dat niet altijd op de doelmatigste wijze, ’s kunstenaars hoedanigheden hun gebruik vonden. In Het Stijgen tot de Acropolis en De Kruistocht b. v. ware het wenschelijk, dat den kunstenaar meer vrijheid werd gelaten uit zijn rol een waarlijk karakteristiek figuur te halen. In Narayana
Van Daele en France Dhélia, in een tooneel van Het Opgejaagd 'gild.
voelen we hem op -rechter, dichter bij ons, omdat de door hem gecreëerde type zich met meer relief voordoet. Zijn blik, zijn gelaatstrekken, ’t is een dankbaar masker, niet behoevende onder te doen voor dat van Sjöström of Hart; evenals die twee weet hij door enkele trekken — als een teekenaar in een stoute schets — ’n gestyleerde, typische uitdrukking of gebaar te vinden. Geef dien man hem-pas-sende rollen, laat ze hem zelf bestu-deeren en vrij vertolken, dat is de weg, Leer hem kennen in Het Opgejaagd Wild en De Weg naar den Afgrond( het eerste dezer rolprenten verschijnt sinds kort op het doek, het tweede zat weldra volgen. Ga ze zien en zeg mij of het spel van Van Daele deze uitroep van een enthousiaste kritikus niet rechtvaardigt:
* Van Daele, uw soberheid van spel, schijnt bij elk uwer creaties nog in macht toe te ne-» men... Hetgeen gij uitdrukken kunt, oproepen » in onzen geest, doet denken; ’t is ons een » gedurige bewondering. En » die gave, onze zenuwen en » ons brein met de uwe te » doen trillen, zet zich voort » in eene harmonie en eene »juistheid, waarvan de » meesterlijkheid zich beves-» tigt... de Cinema? » Hoe wordt ik 'n » volmaakt ciné-kun-» stenaar, droomt > menig « cabotijn ». » Als ze « U » kon-» den zijn. Van Daele, » ze zouden niet lan-» ger droomen. Maar » 'k meen dat hun » droom eindeloos » wezen zal. »
• Dit citaat geeft te duidelijk ons oordeel over Ven Daele,-dan dat we niet met deze korte samenvatting zouden sluiten.
Van Daele en Diana Karer ir De Schaduw van de' Zon
Beest en verspreidt DE CINEMA
het meest gelezen en boeiendste hioskoop - blad aan ‘Vlaamse b dhelgië
In verschillende talen werd dit standaard-werk van den Spanjaard Félix J. Codiva reeds vertaald:
hét tooneelstuk oogstte voornamelijk zooveel bijval in den Antoine-Schouwburg, te Parijs, dat twee Fransche ensceneerders op de gedachte kwamen,
deze boeiende aktie in zijn kleurrijken kader op het doek te brengen.
En wij zullen dus vóór het eind van dit jaar, voor ons oog de mooie wingerds rond Murcie, de romantische Spaansche buitenhuisjes, de door de zon gebrande vlakten zich zien ontplooien.
Daar, in de Huerta, heerscht oneenigheid tusp sehen de beneden- en dé boven wonenden; de eersten worden door Pencho, den twistzoeker, verloofd aan de schoone Maria del Carmen, aangevoerd; de tweeden door Xavier, zoon van den rijken pachter Domingos.
Op een donkeren nacht, snappen de béneden-mannen, die van boven, die bezig waren de sluizen van de vaart te veranderen. Beide partijen worden handgemeen; Xavier en Pencho trekken zich op zij en duelleeren: Xavier valt zwaar gekwetst.
De vrienden van den gewonden jongeling komen weldra met zijn vader ter plaatse. Het mes van Pencho wordt op den grond gevonden, herkenbaar aan de er in geëtste spreuk;
Om haar te minnen, mijn hart Om haar te houden, dit staal.
Pencho, door vertrouwelingen gewaarschuwd, vlucht naar Afrika. Intusschen om den wrok van den ouden Domingo te stillen, heeft Maria del Carmen aangeboden aan de sponde van diens zwaar gekwetsten zoon te waken. Wel verklaren de inwoners der Huerta deze handeling op andere wijze: 't meisje hoopt zeker zoo’n goed centje te verdienen, men weet genoeg hoe hebzuchtig hare ouders zijn... Doch Pepusa, boezemvriend van Pencho, schrijft dezen wat gebeurt, daar hij gelooft dat Maria bezig is haar verloofde te bedriegen.
Maria dal Carmen en Pencho Intusschen g e -
Serenade
beurt het onvermijdelijke: Xavier herstellend, is door de schoonheid van zijn verzorgster betoo-verd, en nu zwelt zijn hart van liefde voor haar. Zoodra hij op de voet is, smeekt hij Maria zijn vrouw te worden en zij, geraden door naar ouders, en ten slotte vreezend, dat, zoo ze niet toestemt, Pencho met de rechtbank zal te doen hebben, geeft eindelijk haar ja woord, op voorwaarde dat haar gewezen verloofde van alle vervolgingen zal gespaard blijven.
Doch, Pencho is teruggekeerd; een serenade komt Maria groeten; ze gaaf uit, en vertelt den jongen man openlijk het gebeurde, hem op het hart drukkend toch niet de verlovingsplechtigheid te storen.
Maar Pencho denkt hier anders over; 's anderendaags, wanneer alle gasten vereend zijn rond de feestelijk gesierde tafel, verschijnt hij plotseling, bekent openbaar Xavier gewond te hebben, en verlost Maria van hare belofte. Xavier beleedigt hem en ze zullen elkaar opnieuw ontmoeten. Pencho is nu gedwongen door den burgemeester, in Domingo's huis te blijven, maar deze komt heraus nachts bevrijden volgens een overeenkomst met Maria gesloten. Doch de gevangene wil niet vluchten; hij zal, zooals besloten, een tweegevecht met Xavier aangaan. En deze laatste komt dan ook tot hem. Een gesprek wordt evenwel in de nabijheid van de twee jonge lieden gevoerd, ’t Zijn Pachter Domingo en de geneesheer; de arts
bekent den vader, dat zijn zoon niet lang meer léven zal, slechts drift en wilskracht houden hem nog voor eenige maanden staande.
Xavier, dit hoorende, valt in zwijn. In Pen-cho’s armen, komt hij eindelijk bij, en verzoekt nu zijn gewezen vijand te vluchten. Maar, zou Maria dan ook weggaan? En toch, overwint hij zijn egois-me, en zegt gelaten « go, ga met haar! ». En' nu omhelzen de twee jonge mannen elkander, en tranen van aandoening, van liefde, van erkentelijk -heid, vloeien uit beider oogen.
De photo’s van deze prachtige voorstelling, Murcie s weelderig druivenland, zijn helder en zuiver; de hoeren Vladi» mir en Agnel, opérai teurs, hebben eer van hun werk.
Dat het stuk in zeer mooie natuurlijke decors speelt, bewijzen de hierbijgaande illustraties.
De vertolking, tenslotte, werd uiterst goed begrepen door de heeren Pierre Blanchar en Pierre Dal-tour, en door Mej. Arlette Marchai, respectievelijk in de rollen van Xavier, Pencho en Maria del Carmen.
Een woord van lof ook voor de andere acteurs, in 't bijzonder voor Mej. Ginette Maddie als Fuen-santica.
'•fiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim"««*'
Pencho. had Xavier zwaar gewond.
Buitenfeest in Spanje (Uit den film 'Spaansche Driften.)
OMWENTELING?
Wat zou onderstaande kiek wel voorstellen? Een tooneel uit de bloedige dagen der Russische Revolutie? En zou dan misschien de man rechts een of andere Kerensky zijn die wat orde in de gelederen der omwenteIaar, s tracht te brengen? — Neen lezer, 't is maar onze vriend Cecil B. de Mille, die de laatste aanwijzingen geeft aan figuranten en eerste-plan-artiesten, voor het sacramenteele « men draait! ». De photo werd genomen tusschen twee tooneelen van Adam's Rib, een ophefmakende film die voor a. s. Winter in Europa zal vertoond worden.
NIEUWTJES
Potsy Rath Miller komt eiken dag- in Universal City, in wiens studio ze de rol van Bsmeralda speelt in O.-L.-V. van Parijs, naar Victor Hugo’s meesterwerk. Hoe zou de schrijver toekijken, als het hem gegeven was even uit zijn graf te komen, bij t zien van de prachtige auto der artiste, rijdend midden door de Middeleeuwsche wijken vanParijs, speciaal opgericht ten einde de actie in zijn ware omgeving te plaatsen. Miss Patsy Ruth Miller is meermalen op t punt geweest de titel van Star te verwerven; de kans die haar nu geboden wordt zal ze niet laten voorbijgaan, en hoogst waarschijnlijk, zal ze vóór het geheel afdraaien van De Bultenaar van O.-L.- V. als Star benoemd worden.
't lVas een Circus. — Een oude anekdoot, evenwel nog het lezen waard. Men was aan 't afdraaien van De Drie Musketiers. Armand Bernard — die de rol had van Planchet — liep op de baan van Guéraude in gezelschap van eenige aridere acteurs; ze werden gevolgd door voertuigen met décors, benoodigdheden e. d. Bij het dorp gekomen.
ontmoetten onze maats een troepje boeren uit den omtrek, die naïefelijk vroegen:
— t Is een circus?
—Ja, wedervoer Planchet, men geeft heden avond een voorstelling op het Kerkplein. Zie, ging hij voort, de bonte stoet Musketiers aanwijzend, daar komen de clowns aanzetten; vraag- hun drij biljetten, ze zullen die wel geven. De olifanten zullen ook straks hier zijn.
, En PVanchet ging verder, terwijl de goedgeloovige stumpe rds zich wenden tot de gulle « clowns » met de hoop kaartjes voor de voorstelling te krijgen; we' -*• t bleven de goede lieden Ook wachten op plow, pe snuitdragers die zich nimmer aan den horizont afteekenden...
*** D'kker dan Water is dé film waar in Herbert Rauf/r ason thans optreedt. Men heeft evenwel het web moéten onderbreken, daar de bekende artiste een hevige borstaandoening heeft opgedaan: dat zijne bewonderaarsters toch niet schrikken, de kwaal zal weldra overwonnen worden, en terwijl we dit schrijven, bericht men ons reeds dat de zieke aan de betere hand is.
ÏXniGE KAHDIMim
vooix onzen
PMJSKAMP
DC scnoomste en meest PMOTOGEniEKE VPOLVV VAn
DELGIE
jammi
Bertha HEIRMAN
Rosa MEER8QHAFT
Esther B1B0T
far guérit« PEETERS
Thérèse PRAEÏrç
Marie R0WIE3
Hélène PE KEYSER
Lambertine LENAERS
Vietorins CLAUS
Louise CEULEMAN8
Oeorgette ffiWSF
Busy LAMBILLIOTTB
Georgette TAN WOLPUT
Ida LAMEUSE
Germaine LEGROS
Marguerite REGNART
Laure PETIT
Emérenc* MERTENS
Louise ANDRÉ
Germaine DE RUYCK
Louisa SCOUPREMAH
I any MARTIAL
Loulette C0R.V1L
Germane FIG'-IT
Jeanne LEGAT
Thérèse WAELRROEK
Lory PE NOTTS
rönne VAN HÄUTER
OebJ D AROY
(Germeine MERLIER
Mariette CORBEAU
Mary KNOP»
Judith FLORENT
Nouy VERVAET
Marl» DBEGMAN3
Clara BOQAERT8
Deaiee MICHEL j
Jeanne CHABERT
Mily PARTIS
Marg. RENOTTE
EENIGE KANDIDATEN VOOR ONZEN PRIJSKAMP
Mariette PIERY
Babi ne N A .N OEZ-
cDon tot deelname aan den Prijskamp ,
poor dß
(Schoonste en meest cPhofogenieke cVroim oan cBeIgië
Mejuffrouw( Mevrouw
geboren • te
(of dtknanm)
den
(voornaam),
deel te nemen aan den prijskamp voor de meest photogcnieke ' vrouw van België.
Aan het bestuur van De Cinema, met de meeste Hoogachting
(Hnndteekeningj
N. B. — Duidelijk en leesbaar dezen bon invullen, en het zenden aan 't volgende adres:
Dc Cinema, 10-12, Charles De Costerstraut, Brussel, of Provinciestraat, 04, Antwerpen.
ONS
Vierde épisode:
KONING MAKOMBE
•Zwaar is de «kucht, maar ails een lichtende ster volgt Maud 'haar doe,!.
Door de woestijnen izijn zij .getrokken, temidden van alllerharide eill-ende en gevaren. Alles -o verwinnen!aifjvoimidait (hen ails, het ware een hootgere macht •voortstuiwt.
Nu zijn zij in liet rijk vàn kominig Makombe aangeland.
Al de voorwerpen ivian waarde, de juweelen die zij bij zich hebben, geven zij den Negeraangeteekend naar Ophir, de stad waar zich de schat «van -de (koningin .va.n Saba bevindt. Maud is vod verdriet over de verdwijning van;het plan.. De jonge prins Makombe. -tracht haar te troosten.
Onth *; usschen m-aaikt de toovenaar -van zijn macht gebruik om 'het volk op te .hitsen. Zijn trawanten I-o,open rond en zett-en de menscben aan om -opstand te maken tegen de vreem-deilingen.
Onder two est gebrul komen weldra -de wilden samengeloopen.
-Zonder aarzelen stellt de "prins zijn haven
Door d« woestijn zijn ze getrokken, te midden van allerhande ellende en gevaren.
Vorst ten geschenke. Makombe is fel ingenomen met Matteen en Kien, lung, en voorat «le lieifeHijikheAd van iMuud treft hem.
Doch er is nog iemand anders, die door Maud’s schoonheid wordt ontroerd. Tiet is -de (zoon van den tkoning. De prins kan zijn iliefd'e voor .Maud niet. verbergen. En vooral de toovenaar van den istam ziet deze Tiefde -met een slecht oog.
De toovenaar .is -immers de groole man Van (dezen wilden stamt. -Hij, i,s h.eij «dfc* de toekomst •voorspelt, die régen en -schoon weer maakt, die de zieken geneest. .En hij vreest de 'blanken zooahs Madsen en Mand. en evenzeer den Chinees iKi-enhing. Zij zouden den prins (kunnen wijs molken, dat de toovenaar een bedrieger is! Maar dat zal hij beletten!
Hij steek op ge.heimRin-nige wijze heit halssnoer, afsoo'k 'het plan. waarop -den weg stond
te spande .voor de schoon« Mand. Maar een p-i-jli treft hem in woMe bomt. en zonder een kreet te silolken zijgt de prins -dood neer aan de voeten van Aloud.
Ook LUadscn wordt, in het. oproer gekwetst, maar hij kan nog levend uit tie handen van de woestelingen gereken. Zelfs heeft hij liet geluk ide schuiilpTaate te ontdekken waar He toovenaar l.i-et plan eri hét gouden halssnoer heeft verborgen. Hij knijpt. a-Tiles. op h-eit oogen-blik. dat er weer inboorlingen hem komen verrassen. Maar -niet zijn reuzenkracht weet hij, niettegenstaande izijn wonden, meester te blijven en te ontvluchten.
•Kien 1 uiig, die siteeds in de nabijheid van Maud is gebleven, heeft den prins zien dooiden. Hij snelU nu weer het meisje ter hulp, sleurt thaar mee uit hét gedrang der woeste bende.
Maar ide too ven aar taal zijn prooi niet zoo gama'kkelijk ilaten ontsnappen. Vooral nu hij weet dat Madsen, die meeviludint, in het bezit weer 'is 'gak«men van Ihe.t plan der stad Ophir.
Met zijn wiifllden zat de toovenaar dus de achtervolging door. Maud, door Madsen en Kienlung beschermd, kent geen gevaren. Zij klaagt niet, want zij weet dat de prijs van haar daden de schat zal zijn, die haar zal toelaten zich te wreken.
iWerpspieizen fluiten reeds door de ilucht. Angstig loopen Madsen, Kienlung en Mand," vertier. Een spies sist ben over het hooifd. AUle redding schijnt (hopeloos.
En werkelijk: een pijl snort aan en treft. Kienlung, die dood nederefort.
— Kienlung dood! Een kreet van afgrijzen stijgt uit de borst van Maud. 'Haar trouwste geleider getroffen.
Een oogenibliik aarzelt .het meisje. 'Waarom zou zij izicih niet nederwerpen op het lijk van Kienlung en zoo haar dood afwadbten? Aille hoop op vluchten is itoch verloren. Het volgend oogenibliik aal een spies ook baar Ihiart doorboren.
Het meisje voedt de heenen knikken en vertraagt haar vlucht.
Maar reeds beetfit de ijzeren vuist van Madsen Ihaar vastgegrepen en hij trekt haar voor*.
— Het is geen tijd tot treuren! dringt hij aan.
— .Waarom niog verder gdloopten? snikt Maud.
— Zoolang er leven is, is er hoop.
En weer vluchten zij. Het rondsp'iedende oog van Maidsen heeft een hoop op redding ontdekt. Ginds bruisent een wilde stroom1. Beu kano, een Meine 'boot, ligt aan den oever.
Zeker is de ikano niet bestand tegen de woeist stroomende wateren. Maar er valt niet te kiezen. Liever den dood vinden in de golven, dan in de handen van de wilden te vallen, die hun reeds op hielen zitten.
Madsen helpt Maud in het kleine vaartuig springen. Hij zelif springt er achter!
Het 'volgend o ogenblik drijft de sterke strooming hen mee, en weldra verdwijnen zij uit het gezicht der woedende wilde achtervolgers.
Het volgende oogenblik drijft de stroom hen mee...
Koning Makombe.
Madsen en Maud zwalken voort op den Ç stroom. Hun achtervolgers zijn ver achtergebleven en nu kunnen zij beraadslagen wat zij verder doen zullen. iDe stroom vloeit hief rustiger. Het mag wel een wonder beeten, dat zij den dood zijn ontsnapt.
Hun kano vaart* nu hooge rotsen voorbij. Aandachtig en dankbaar bewonderen zij de natuur.
Maar Madsen speurt rond om een geschikte Handing])laats te vinden. Niet alleen izijn leven moet hij redden, maar ook dit mooie meisje is hem door de voorzienigheid toe vertrouwd.
Eensklaps ontwaart zijn scherpe blik iets zonderlings. Hij legt die boot stil tegen een Imogen rotsmuur. Werkelijk, dn deze rots is een deur gebouwen.
Welk geheim schuilt daarachter?
Madsen maakt zich reeds gereed om de deur in de rots te openen. Maar een vage angst bevangt Maud:
— Wie weet welke onheilen ons daar weer zuilen overvallen, schijnt zij te smeeken. Laat ons nog verder op d*en stroom medevaren.
Maar Madsen’s nieuwsgierigheid is- groot.
I>e deur schijnt zwaar. Is Madsen echter niet als een herkuul gelboulwd? Hij zet zijn schouder tegen den rotswand. En onder zijn bovenmenschel ijke kracht wijkt de deur...
Maud en Madsen staan verstomd van bewondering. Een stad vol prachtige gebouwen strekt zich voor hen uit. Slechts aarzelend durven zij te midden van deze pricht verder schrijden. In verrukking heeft Madsen het gouden halssnoer om het hoofd van Maud gelegd en als een godin staat zij daar.
In de verte rijst een tempel op.
Madsen en Mand begrijpen. Zij zijn bij toevat aangeland in Op'hir, de oude stad van de koningin van Salba, in het hartje van Afrika, Ophir met zijn omme tel ijke schatten...
Nog staan zij voll verbazing al deze weelde te aanschouwen, wanneer zij danigs aile kanten bewoners zién te voorschijn komen, die hen met onheilspellende blikken aanzien.
Lees in het volgend nummer i Vijfde episode: Ophir, de stad van het Verleden.
ße Vertraagde éfilm
DE MIKROSKOPISCHE KINEMATOGRAPHIE
Tot in de verste navorsehingen, met de stoutste pogingen, stelt de kinematographie zich ten dienste der wetenschap. Zoo is zij ook voor de geneeskunde van onschatbare waarde, verraadt zelfs wat het menschel! jk oog ontgaat, zij die, naar het geestrijk woord van Mach de mogelijkheid geeft « maatstaf en teekens van den tijd naai' gelieven te veranderen ».
Wij zulllen hier niet handelen over Tiet eenig dokuiment dat izaj daaretelt op-heelkundig gepeild met het ki ne-op name apparaat. De uitzonderlijke bijna onoverkomelijke moeilijkheid in de mikrokinematografische bewerking schuilt vooral in het feit dat bizonder-korte belichtingen een noodzakelijkheid zijn. Dit resultaat is slechts mogelijk voor beeil intense verlichting der op te nemen stoffen. Doch door de sterke concentrât ie-der warmtestralen loopt men het gevaar op dat de preparaten aangetast of bedorven worden, zoo Ib.v. mikro-ben kunnen de groot-e hitte niet verdragen en sterven na-eenlge oogertbliik'ken.
Reeds bij zijn eerste proefnemingen had Marey dit feit opgeanerkt en hij dacht dan
A Opname-apparaat. L Licht kast. W Waterafkoeler.
H Bal«. M Mikifkskoop. Z Gerichtsbuis.
D Diaphragma. R Ruw-Film. C Draaier.
G Bedrukte Film. S Vlinder.
K Kgndensator. V Vergrootglas.
hield met b.v. de trouwe iweergaive van de ope-rn tigs van den beroemden Doyen, maar even nagaan hoe, door middel van de vertraagde film, de streng bewaarde geheimen der bacteriologie ontsluierd worden, hoe de vraagstukken der ontleedkunde verrassend-juist kunnen opgelost, hoe een blijvend beeld van een vluchtig processus of vergankalijk preparaat bewaard blijft en Tiet gebeuren aantoon! in het complex der verschillende doorgemaakte fasen. De opnamen van 'bloedlieha-men in hun rusteloos gewemel van oneindig-kleine vefdruppelWjes in hun rpoiekuliaire beweging, van de iwerking van gift of de onafgebroken strijd van de ziekte-bacllen in bet bloeld, bef 1 wordt nu aanschouwelijk tot de uiterste grenzen. Ook chemische stoffen, ib de trilioenen m assa - c o m pos i tics worden heel en ganscli idoorpeild.
Om dat te verwezenlijken heeft men de mikro.-fotografisc.hie inrichting samengekopook een heel] ‘eenvoudig maar toch doeltreffend .middel uiit dat huidig opnieuw werd ter hand genomen: telkenmale, bij elke beeldwisseling, de film niet .belicht wordt, sluit 'hij ook het licht af van het te ontleden Produkt door een vlinder. Verder wordt nog eert ufkooüngstoeetel aangebradht dat de warnite-tralen opslorpt.
Hier bovenstaande afbeelding geeft een alge-ineen en 'kijk over de inrichting; Links het opname apparaat (A) dat met een batig (B) verbonden is aan den mikroskoop (M). Rechts de iichtkast (L) met de liefst automatische booglamp en daarvoor, de kondensafor (K) ofwel de gevypne projectiekondensetor. of\voll een eenvoudig vergrootglas (V) tot begrenzing van het gefzidbtsveM.
Voor de mikroskoop bevindf zich de vlinder (S) met .het mekanisme ivan bet opname toestel verbonden dat in be weging wordt gezet met den draaier (C) met een electromotor
waarbij liefet (het kontatot met den voet gegeven wordt zoodat men ide handen vrij heeft tot ide toediening van den mikroskoop.
De. mitkroskoop die in onize afbeelding liggend wondt gebruikt 'kan ook (loodrecht worden aangepast: een spell van prismas ikoimt dan in aanmerking om de beelden am te zetten.
Er móet ook (worden gelet dat om heel scherpe beelden te bekomen het dicht monochromatisch dient gemaakt vermits geen bijzondere (fotografische mikroskoopoptielk voorhanden is, bij dewelke optische en chemische achromasre vereenigd is. Het best. bekomt men een uitslag met tusschenpiaatsing .van een klein, effen bad. met een geelgroene vloeistof geviiild (b.'V. een oplossing van 160 gr. koper-n it raat, 40 gr. ciiroomzuren en 250 gr. wéter). .Met invoering van dien filter bekomt men 1 Keelden 4000 maail vergroot in voldoende scherpte en met een sridlbeid van 25 (beeiden in de sekonde. (Doorgaans hoeft allee hts een kort negatief. Daar bij veile mikroskopisch op Ie nemen voorwenpen de bewegingsstadia zicih regelmatig .herhalen kan van een klein stuk negatief in voldoende mate aifgedrukt worden om een positief van voldoende lengte te bekomen.
De l’arijsdier geleerde Dr. Commandon maakte een samenkoppeling van .het kin-erna-tograifiseh apparaat met de nltramikt'osikoop. Met dit toost«] worden de umzcggeilijk kleine deeltjes dooi' een paraibaloïdisëhe spiegel zijdelings beliebt, en zij komen in bet weerkaatste licht óp donkeren achtergrond. Zoo ‘bekomt men door bet ‘knontrast enspeil een hevigere betichting en men gelukt er im al-zoo bacillen op Ie namen die de reusa-ebtige a;fm’ Van het hloed maakte Léon Gaumont izeffs een volledige ontleding, aamtoonend met ver-raisisende reailiteit, de innerlijkste samenstelling van ons wezen, waarvan de bloedsomloop toch de ware veerkracht is. Zoo geeft de ikiirematografie, trouw en onwrikbaar oog, dat niet bedriegt, dat niets vergeet, tot zeilifs bet cellenleven weer, bet 'bestaan van de ait «m e n-o n e i ndigl i e id. AVEDEZ. Godsdienstige tafereelen op het doek liet. leven van de « Kleine Heilige van Lisieux » aal binnen kort op liet doek gebracht worden. Men weet dat zuster Theresa, van het H. H. Jesus, een buitengewoon godvruchtig leven leidde; op 25-jarigen leeftijd, mocht ze dank zij de bijzondere vergunning van Z. II. Daus Leo XIII. in bet klooster van Lisieux getreden; ze stierf aldaar op 30 September 1397. I)e film .waarvan bier-sprake, vertoont de pelgrimstochten van de zuster in Milaan, Venetië en Rome, et! het overbrengen van liet lijk uit het kerkhof tot. de kapel van Lisieux; verder de feesten van de Heilig-verklaring in Rome op 29 April 1923, en de ontvangst der bedevaartgangers door Daus Pius XI, en de processie door de straten van Lisieux, ter gelegenheid van de Triduum-foesten; ’*, zal dus, meeneu we.de eerste waard zijn dat alle bijzonderheden van de religieuse plechtigheid voor de bioskoop zullen afgedraaid worden. feeren cl} loskoop-bestuurders Wilt U het blad De Cinema in Uw zaal laten verkoopen, met het program der voorstelling? Vraagt dan voorwaarderi aan den uitgever van De Cinema, 10-12, Cha'rles De Costerstraat, of aan den heer H. Jaspers. 17, Paaschbloemstraat, Brussel. De Heer Jaspers begeeft zich ter plaatse om alle inlichtingen te verstrekken. Chronometers WONDER VAN NAUWKEURIGHEID Maxi rn u m -a f w ij king: één . minuut per maand In nikkel: 280 frank In goud: van af 600 frank TENSEN Aux Fabricants Suisses Réunis BRUSSEL 12 Oude KloTkoopersstraat, 12 ANTWERPEN 12, Schoenmarkt, 12 Achille GEYZEN 178, KONINKLIJKESTRAAT, BRUSSEL Telephoon; B 9Ö.04 — Telegram-adres; Oeyzella-Brussel :: Bijhuis: 13, JESUSSTRAAT, ANTWERPEN:: ALGEMEEN AGENT VOOR BELGIË VAN DEN BEKENDEN PIANO " August Förster „ THE AUTOPIANO Kästner & C° Ltd IN METAAL GEMONTEERD ALTIJD VOORRADIG - 20.000 ROLLEN -VAN 6 5 en 88 NOTEN JSoir De Glegante clÇereld poelsl $ijn schoenenHief L.IOIV isroiR Onovertroffen hoedanigheid; oe meest in zwanst zijnde tinten MON NOlli PRODUCTEN, tundolslraal, 15 », Brasse In Sint-Jozef , Lakenschestraat || (Hoek Bisschopstraat) j| BRUSSEL! Kteedingstukken - kónfectie - | en op maat j voor I Mannen en longe bieden I / 'tutfsie c."Nieuwigheden ‘De laagsfe prijken |
BRIEVENBUS
KOKET. — 1) Eve Francis (ware naam: Eva François) is een kind van Brussel. 2) Mode-films worden binnen kort uitgegeven; over dit boeiend onderwerp kome we terug als de plaatsruimte bet toelaat. 3) Pauline Pô is een Fransche artiste die in « Corsica » speelde, een nieuw voortbrengsel waarover met lof gesproken wordt; 't meisje is en beginnelinge, maar wordt reeds aanzien als een der imeest belovende krachten van de Fransche Cinema-wereld.
JOSETTE. — a) De Tentoonstelling vain Torino was gewijd aan photographie en kinema. Geen enkel Belgisch bioskoophuis was er vertegenwoordigd, wei Du il Sc he. Amerikaan seine en Fmnsche. b) Phocea is een Fransche film-uitgèverij.
JACOBINE — Zoo even ontvingen we volledige gegevens over « De geboorte eener natie ». van Griffith, Lilian Gisb, Mac Marith, Henry Walthoi en Wallace Beid. De actie speelt in de jaren 1860 en volgende. Ónmogelijk nu reeds te weten in welke bioskoopzalen deze film voor bet eerst vertoond zal worden.
SPORTSMAN. — Zooals u weet, eindigt de match Criqui-Kilbame irnet de nederlaag van Kilbane; een film werd natuurlijk tijdens de match afgedraaid, en zal ook in België ie zien zijn.
I MERCATOR. — Wel, over het vertoonen van films in open lucht gesproken, daar hebben we nu weer een uitvinder — m. in. de lieer
A. E. Ryllaind — die beweert het goede middel gevonden te hebben. Wist u dat reeds in België men niet zonder succes kinema-voorstel-liïigen in volle daglicht heeft vertoond?
MIJ HART — De laatste berichten over Betty Compson luiden als volgt: Ze heeft medegewerkt, aan een film die in Engeland afgedraaid word door den tooneelleider Graham Cutts. Clive Brook heeft de eerste mannelijke rol. De toiletten van Miss Compsgm werden voor dien film speciaal door Dolly Tree geteekend. We vernemen ook dat Mej. B.
B. Compson in Frankrijk gaat « draaien » voor rekening eener Amerikaansehe firme.
KARELTJE. — Sessue Hayakawri en zijn vrouw Tsuru Oaki worden in Parijs verwacht, waar ze ander de leiding van de heeren Delac en Vandal, een film zullen spelen; het scenario werd door den lieer Violet uit Claude Farrère’s « ba Bataille » geput. Sessue Haya-kawa zal wel « the right man in the right place » zijn; bedenkt dat hij een tiental jaren geleden officier was in de Japaansehe Marine. De vertolking van « La Bataille » zal verder bestaan uit Mevr. Hayakawa (als markiezin Yorisaka), Mevr. Marquet (rol van de Ameri-kaansche). Signoret ais de schilder Jean-Fmn-çois Felze) en een Engelsche artist die zeker zijn rol best spelen zal daar hij ook een gewezen marine-officier is. Men zoekt evenwel iemand die de type-en die manieren van een ouden Mandarijn bezit, en die eenmaal gevonden. zullen de vertolkers voltallig zijn. Weet u de heeren aan iemand te helpen?
DIERENVRIEND. — Zeker, de invloed van de kinema breidt zich uit tot alle schepselen dier Natuur. Zie wat men nu weer bericht: de heer H. A. Snow, groote jager, vergezeld door Dr Gamer, vertrekt binnen kort naar West-Afrika, ten einde de zeden en,., de 'aal der gorilla’s waar te nemen. En verschillende ci-nematographische toetsellen gaan mede. die de ondernemende reizigers — zoo meenen ze — van nutte zullen zijn voor hunne naspo-ringen.
JAN POTTER, EECLOO. — Over kinema ten dienste van den godsdienst gesproken, het volgende: een Fransche tooneelleider heeft een film opgesteid, het leven van « de kleine Heilige van Lisieux » voorstel lend. De helding was een zustertje Theresa, geboren te Alen* çon in 1873. en in het klooster van Lisieux gestorven in 1897, na verschillende pelgrimstochten gedaan te hebben te Milaan, Venetië en Rome. Ook de plechtigheden van de Heiligverklaring. de stoet door de straten vian Rome, enz., zullen gelegenheid bieden tot prachtige indrukwekkende tafereelen.
SARDANAPAAL. — 1) Over intieme aangelegenheden die niets gemeens hebben met de kinema, kan noch wil ik u inlichten. 2) De ' Knut Rasmussen-expeditie trekt naar Alaska, en zal zich aldaar voornamelijk met wetenschappelijke kwesties onledig houden, o m. de moeilijkheden door de zeevaart ondervonden in het hooge Noorden .3) Sherlev Mason zal binnen kort in « Gebonden door de Liefde » (Lowe Borend) verschijnen.
KARABIS. — 1) Jack Coogain zou nu onder leiding van zijn eigen vader werken. Eerste film van vader en zoon: « Leve de Koning », naar den roman van Robert Rinolart. 2. In October 1917. 3) Alle kleuren van oogen bestaan onder de aanstaande filmsterren: Jac- ( queline Loghan heeft ze hemelblauw; May Mc Atog lichtgroen, Alice Bady kastanjebruin met roode stippeltjes, Pauline Frederick heeft tij-geroogen.
MOLENAARTJE. — Herinnert u den film « Progroms » en «Humoresque ». De « Hall » geeft nu een anderen film uit, betrekking hebbende op Jood sehe aangelegenheden: « The wandering Jew ». Het speelt in de kruistoeh-ten-tijden. Een Israëliet verliest zijn levçnge-zeilim, wordt door eenieder met minachting bejegend; zijn zoon sterft door den l>eet van een slang; bij zelf. nu dat hij kinderen heeft genezen van het schurft, wordt voor 'n toove-naar aanzien en levend verbrand.
NAZI. — Louise Fazenda is een komische ster van den troep der Muek-Sennek Girls. Aimé Simon Girard heeft wel de rol van d’Arta-gnan in de «Drie Musketiers», doch in «Twintig jaren nadien », werd hij door Jones vervangen.
CLON. — Ja ook « La Chaussée des Géants » wordt voor het doek opgevoerd, en door huis Aubert uitgegeven.