Source: FelixArchief no. 1968#482
Ce texte a été généré automatiquement sur la base des pages numérisées, en utilisant la technologie ROC. En raison des polices de caractères historiques utilisées dans les livrets de programmes, les résultats ne sont pas sans fautes.
Consultez les images de ce livret de programme
10,000 frank
geldprijzen en talrijke prijzen
in natura
Gina Relly
cU)edstrijd
oogt de ócboonste en dMeest CP.botogenieke cVrouw
van België
Sedert men weet dat we ons met cinema-nangelegenheden bezig houden stroomen aanvragen van jonge, elementen, welke de loopbaan van film-kunstenaar of film-kunste-nares zouden willen betreden.
Duizenden jonge meisjes en vrouwen, in alle steden én dorpen, uit alle standen; duizenden mooie menschenkinderen, met 'n bekoorlijk figuur en een typische uitdrukking, bieden zich aan als cinema-artiste op te treden.
Welnu, De Cinema en zijn zusterblad Ciné-Revue, willen dien zoo dikwerf uitgesproken wensch onzer vrouwelijke bevolking, niet langer onbeantwoord laten. En met dit doel zetten we vanaf heden op touw, den meest boeienden prijskamp dien men denken kan: De Wedstrijd voor de meest Photogenieke Vrouw van België. — 10.000 frank geldprijzen en talrijke prijzen in natura.
Aldus geven we elke lezeres van De Cinema een kans, om te toonen dat ook zij de noodige bekoorlijkheid bezit om als film-artiste, eer en roem te verwerven.
Eén hoofdvereischte wordt van de candidate» evenwel gevergd: dat ze photo-geniek zijn: d. i. dat haar gelaatstrekken die hoedanigheden bezitten, zonder dewelke men niet, met kans van welslagen, een filmrol vervult.
Hoe over deze bijzonderheden geoordeeld, wordt in hiernaast omschreven reglement, waarnaar we alle deelneemsters verwijzen. Ook uiten we onze overtuiging dat bij drommen, uit alle oorden des lands, blonde kopjes en brunette s, jonge meisjes en volwassen vrouwen — héél de bloem onzer bevolking — met graagte aan onzen prijskamp zullen willen deelnemen. , DE REDACTIE.
Reglement voor de Candidaten
1° Mogen deelnemen aan dezen wedstrijd, alle vrouwen of jonge meisjes van Belgische nationaliteit, die voor 15 Maart den leeftijd van 16 jaar bereikt hebben, en de hierachter omschreven bepalingen zullen volgen.
2° De cahdidaat zal aan het adres van De Cinema laten geworden:
a) Twee barer portretten, het eene de face en het andere in profiel (postkaart-formaat), maar zoodanig dat het gezicht 2 centimeters hoogte heeft;
b) Den bon, vastgehecht in de De Cinema (zie blz. 14), nauwkeurig ingevuld.
De briefomslag, portretten en bon inhoudende, moet het volgend adres dragen: DE CINEMA, Charles Decosterstaat, 10-12, Brussel, of Provinciestraat, 24, Antwerpen, alsmede de aanwijzing: Wedstrijd van de meest Photogenieke Vrouw van België.
3" Een portret van elke deelneemster zal in de bladen van DE CINEMA verschijnen.
4“ De in artikel 2 genoemde zendingen zullen ontvangen worden vanaf 15 Maart tot en met 15 Mei 1923. — Na dit tijdsip zal geen enkel candidatuur in aanmerking genomen worden. Op tijd en stond zullen de portretten der candidaten verschijnen in De Cinema.
5“ Een jury, samengesteld uit: Drie cinematographisten, drie Belgische kunstenaars en drie Belgische dagbladschrijvers of letterkundigen, zal gelast worden eene eerste keus te doen onder de duizenden candidaten en er 20 aan te duiden, waaronder het Belgisch publiek de meest Photogenieké Vrouw van België zal mogen kiezen.
Die 20 candidaten zullen op de kosten van De Cinema gefilmd worden en zullen dus tegelijkertijd op het doek en in de nummers van De Cinema verschijnen, ten einde de keus van het publiek te vergemakkelijken.
Wie deel neemt aan onzen prijskamp, neme de bepalingen vatï het reglement in acht en vuile den bon in, verschijnend op blz. 15 van DE CINEMA.
JAARGANG
N° 7 1923
UITGEVER REDACTIE HET NUMMER 50 C«
3. MEUWISSEM.BRUSSEL B5US5EL. CH DE C05TEB5TR. 10-12 JAARABOMÎ 2.5 F
TEL. 31676 ANTWERPEN. PROVINCIESTR. 94 VERSCHIJNT OPVRUDAG
Daarom dan ook verzochten we den heer Dax ons 't een en 't ander mede de deelen, zoo-dat we de lezers van de Cinema, in volle kennis van zaken, zouden kunnen inlichten over eenige bijzonderheden van de Pransche cinématographie en over het persoonlijk talent van den zegger. Hier volgt dus, in ’t kort samengevat, 't geen ons Jean Dax verhaalde, in eenvoudige, duidelijke bewoordingen. < '
Naar mijn bescheiden oordeel, is de bioskoop-kunst er een zeer moeielijke. In Frankrijk denkt Jcan r)flx i„ drie rijner rollen: Hoven: "Zijne Misdaad.; men er te licht over, niet geschooide elementen links: "De Roode Lelie.; recht.?, onder: “De Storni..
meenen naam te maken, na eenige aanwijzingen, en treden op als scenarist (libretto-schrijver), tooneel-schikker of vertolker, ’t Komt ook door de zoogenaamde cinema-leergangen, die de jongens en meisjes het hoofd op hol hebben gebracht.
Neen, cinema-artist zijn, eischt bijzondere kupa-citeiten.' Eerst op de schouwburg gespeeld te hebben, is een goed begin: het theater is aan het studio, wat het teekenen aan het schilderatelier is; 't zijn zeer nauw verwante kunstexpressie's.
Niet m&i den klassieken, bleeken en smalge-schouderden « jeune premier « hebben we. hier te doen. Maar met n stoere mansfiguur, sterk, karaktervol, krachtig en schoon. Zoo leerden we hem kennen en waardeeren in zijne meesterlijke scheppingen « Koning van Parijs », * De Kroeg »i-« Bij de Bergtoppen », « Zijne Misdaad ».
Boeiend moest inderdaad het oordeel van zulk een man zijn, waar hij zijn gedachte laat gaan over zijn eigen werkkring, de stille kunst, haar roeping en de mogelijkheden die in haar schuilen.
Dax (rechts) in een blijspel-ro.
Zijn trouwens niet de meeste filmartisten van alle cinema-catrums, gewezen acteurs? Vele vertolkten op het doek dezelfde rollen waarmede ze eer en roem verwierven vóór het voetlicht. Persoonlijk spijt het mij zeer dat nog eenige onder de meest verdienstelijke elementen — Lucien Guitry, b. v. — er niet toekwamen hun oogen, hun geest, hun gelaatstrekken te doen spreken door bemiddeling van de « tooverlantaarn ».
Wat mij zelf betreft, « draaien » is mij een tweede natuur geworden. Steeds nieuwe « typen » vertolken, en eens een film draaien waarvan ik tegelijk de scenarist, de tooneelschikker en de speler ben: dat is mijn gedurige wenseh.
De Bioskoop! ach, hij is een wereld op zich zelf, waaruit zooveel te putten en te scheppen.
Voor wie hem begrijpt, is cinema een groot land vol zonneschijn, een vruchtbaar grond waar weelderig opbloeien gezonde actieve mannen, werkend in vreugde, met harmonische gebaren, en het leven door geleid, door de Kunst en de Schoonheid.
Wij vroegen ook den talentvollen kunstenaar bijzonderheden over zijn eigen loopbaan als cinema-artist. Dax verklaarde ons, uit rede van zekere onaangenaamheden met theater-directeu-ren, naar de levende beelden gekomen te zijn. Voor den oorlog dus, was hij reeds in aanraking met Edmond Jasset, Cappellani, Calmebe, de Monblon, Donala en Leprince, en toen was de reeks filmen begonnen die hem als cinema-artist zouden bekend maken: « De Grot der Folteringen », « De Palm », « De Luitmaker van Cremone », «Zwarte Princes», enz., enz.
Na 1919, onder leiding van Leprince, verscheen « La Folie du Doute » met Baroncelli, Morudus, Schéffer, Saendran en Dieudonné: « De Storm », « La Lys Rouge », «.Bij de Bergtoppen », « De Lelie van den Mont St-Michel », « De St-Jansnacht »,
« Zijne Misdaad“», « De Kroeg », «De Koning van Parijs ». Sinds kort werkt M. Jean Dax aan een nieuw doekspel; met Donatien: « De Witte Rit », (La Chevauchée Blanche). M.
Dax (roi van den " ouden toondichter „).
ons
nimm
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
BLOEM DER GOLVEN
Dien morgeit bleef Minnia, de mooie Bloem der Golven, droomerig op den drempel van haar hutje. Hare groote zwarte kijkers blikten naar dje woelige baren, alsof een ramp voorspeld werd door den hangenden violetkeuri-gen dampkring. En op haar gebruinde huid liepen nu en dan angstige huiveringen'..
Wat had ze evenwel te vreezet)?
Sinds de storm op de kust Arthur Dean gebracht had, eénige overblijver uit een zeeramp, was niet haar geluk grenzeloos?
Ja, ze had moeten strijden!
Eerst tóen de jonge man, levenloos op het zand van de kust lag, moest ze zijn lichaam beschermen tegen de inboorlingen, die. het den Goden wilden opoffereij. Want de blanke was plotseling geworpen; geweest op een dier eilanden waar nog levert in barbaarschheid en afgoderij, zeer primitieve menschenkin-deren.
En toen men merkte dat z» den jongeling aanbad genegenheid, ja, liefde voor hem koesterde, was liet een hevig kampen geweest. om ook haar leven te sparen.
Toch kwam eens rust' en vrede, en verre van alle zorgen, daar te midden van den Atlantischen Oceaan, aan den voet van eert.
nederig houten kruisken, zwoeren Minnia en Arthur elkander eeuwigdurende liefde; en hoogop bloeide in hun harten de zuivere, gezonde .hartstocht die de drijfveer is,,op gansch dees aarde, van alle feed-, van alle vooruitgang en van alle geluk.
De kleine wilde had op de gloeiende kust gewandeld, aan zijn zij; d.e arm van Arthur omvatte liefkozend haar midden, wijl om hen de gamsche natuur ze tot vreedzaam zorgeloos geluk noodde.
Doelt zie, daar aan den horizont, waar zelden een mast zich op afteekende, verschijnt een dier reusachtige schepen als die welke schipbreuk leed en Arthur op deze eenzame kust bracht, lin een bootje vaart nu naar het eiland, waarop o. m. een vrouw. Zij alleen stapt af, terwijl Arthur en Minnia ze tegemoet snellen; en op hem toetredend, zonder acht voor zijne gezellin, voert ze aldus het woord:
— Eincleijk heb ik u teruggevonden, Dean! Tk kon niet aannemen dat ge voor immer verloren waart. Ik wist dat de Voorzienigheid ons niet scheiden wilde. Ik doorzocht deze
kusten, weken lang, en nu toch zal mijn hoop en mijn pogen niet vruchteloos geweest zijn. Kom, mijn vader is aam, boord, en over eenige dagen zijn we weer in beschaafde oorden... Maar gij zwijgt?
Arthur blijft inderdaad sprakeloos. Hij weent, wat kan hij zeggen. Doch zij, de mooie Doris heeft begrepen.
— Wat, hebt gij een verbintenis aangegaan met dit meisje? Maar dat is geenszins wettelijk'. Ze zal zich gauw troosten, dat was al maar kinderspel.
— Neen, zegt Arthur, nu zijn stem terugvindend: het was ernst: ze was mijne verpleegster, mijn beschermster, dan mijne verloofde... en voor God en mijn eigen geweten is ze thans mijne vrouw.
Hij trekt Minnia tot zich, en beiden keeren zich om; hij heeft vaarwel gezegd voor altijd
aan al wat hem gebracht werd door bemiddeling van Doris: conventies, beschaving, om zich te verdiepen: in de eenige ware liefde die voor altoos zijn hart vervult.
ADV1 V
Sarah Bernhardt als Cinema-artiste
Safah Bernhardt in Fran sc he Moeders.
Men weet niet genoeg dat de groote Fransehe kunstenares ook een schitterende cinema-artiste was. Haar eerste film was « La Tosra », waarop volgde « Elisabeth, koningin van Engeland », die afgedraaid werd met de artisten en met behulp van decors en cos-tuums van het theater Sarah Bernhardt.
Zij speelde verder voor het doek « Jeanne Doré », naar het melodrama van Tristan Bernard: deze film werd evenwel tot hedentoe niet afgerold..
< redui edele jaren. moest Sarah zich verder ft aan theater wijden, en wel in
lmitenlandsehe tournées. Doch, toen de oorlog uitbrak, was ze weer in Frankrijk, en zou er weer voor het doek optreden. Een scenario • van Jean Kicbepin leende zich bijzonder goed •aan het bijzonder talent, aan de mimiek en fijngevoeligheid der artiste: « Fransche Moeders » werd dus, onder leiding van de heéren Mercanton en Hervi.ll. voor rekening der firma Eclipse ineengezet. Het moést zijn een propaganda-film, die bij de Fransche bevolking de roes van vaderlandsliefde zou onderhouden, en tevens een gevoel van erkentelijkheid en liefde zou doen kiemen ';n alle, ’Tausche harten, — ja, in de harten van heel de beschaafde wereld — voor de opoffering dier heldhaftige moeders; die alles veil hadden, kroost, en have, voor het behoud van ’s lands vrijheid.
Sarah Bernhardt begreep al de kracht van de door haar te vertolken rollen. En dank zij haar meesterlijk spel. was liet succes ook bijzonder groot, ook in liet buitenland.
Wij zelv, e in België, na den wapenstilstand, mochten dien film aanschouwen, en werden diep getroffen door het machtige dat er uit spreekt.
Sinds « Mères Françaises » was Sarah Bernhardt niet meer in studio’s opgetreden. Alleen eenige maanden geleden vernamen we dat. ze gevolg had gegeven aan de uitnoodiging van eene Amerikaansche firma; deze verzocht haar te willen verschijnen in eenige tooneelen die genomen zouden worden in haar eigen woning van den boulevard Perdre, te Parijs.
Zoo behoudt het menséhdom dan nog eenige meters celluloid, waarop de afbeelding der groote artiste staat, zoodat het nageslacht haast in levenden lijve zal mogen aanschouwen de beroemdste tooneelkunfeteriares der laatste eeuw.
De Verlichting der Studio s
Binnenzicht van een londensch studio
De toepassing der electridteit op de cinématographie Is onmisbaar geworden. Alle Amerikaansche werkplaatsen zijn tegenwoordig toegerust met het allermodernste electrische materiëel.
Er zijn twee soorten van lampen, de booglampen en de lampen met stoom van kwik. Deze laatste is de meest gebruikelijke lampensoort in de Amerikaansche fiim-ateliers. Zelfs in de open theaters, namelijk die waar de zijvlakken der bekapping van glas zijn, wordt gebruik gemaakt van kunstlicht en zonlicht gezamenlijk, hierdoor wordt de photographie uitvoeriger en krijgt het tafereel, dat opgenomen moet worden meer relief.
De volgende lampen bevinden zich in de werkplaats:
I. De wagen, gemeenlijk genoemd de lamp op poo-ten; 2. de plafondlamp; 3. de « sunlight »,een lamp die op een reflector van de marine gelijkt en 4. de lampen voor het effekt (kleine « sunlights ») en den zijn er nog
draagbare lampen, automobielen andere lantarens waskaarsen en salonluchters. De laatste lampensoorten hebben booglicht.
Voor het onderhoud van dit ontzaggelijk materieel — een werkplaats omvat gewoonlijk een dertigtal wagens met boog- en met kwiklicht, en evenveel plafondlampen, hetgeen natuurlijk afhangt van de belangrijkheid van het atelier — dus voor het onderhoud hiervan is er een ingenieur op elektrisch gebied, die bijgestaan wordt door een staf van werklieden voor het dagelijks schoonhouden en regelen dier lampen.
Het gebeurt vaak, dat de regisseur, in de open lucht draaiend, het zonlicht niet helder genoeg vindt om zijn tooneel te verwezenlijken; als hij dan geen tijd heeft, om verandering van weer af te wachten, moeten onmiddellijk de lampen in orde ge-maakt.Door deze in gebruik te stellen bereikt hij goede resultaten, wanneer nacht-opnamen buiten moeten gedaan worden.
Type van studio lamp.
Een hoekje van het Electrisch Departement in de “United Studios,,. Honderden reflectors. Klieken Cooper-Hewitt-lampen, zijn daar in orde geschikt, vertegenwoordigend een bedrag van honderd duizenden... dollars. Deze photo stelt slechts een gedeelte van de hall voor, die 120 m. lang en 15 m. breed is.
Gesteld dat de heer B., directeur der « The Pictures » het noodig oordeelt te middernacht, het uitbaan van het theater in de 42ste straat op te nemen; het spreekt van zelf, dat die opname geen plaats kan hebben, zonder gebruik van kunstlicht; in dit geval gaat men als volgt te werk: men laadt een aantal wagens met booglicht (lampen met kwikdamp zijn te breekbaar) op vrachtauto’.s, men voegt er ook een « sunlight » bij voor het maanlicht-effekt; op andere vrachtkarren voegt men de elektrische batterijen aan, die 4e energie moeten leveren.
Als al dat materieel op de gewenschte plaats aanwezig is, richten de elektriciens de lampen op de punten, die de filmop-nemer aanwijst; door middel van kabels wordt dan de stroom uit de batterijen op de lampen overgebracht. Dan gaat men dadelijk aan het draaien. Ziedaar een werk dat meer dar twee uren vereischt en dat een tafereel oplëvert, dat
op l\,et filmdoek maar een paar minuten duurt.
Maar om op de lampen terug te komen, de booglampen worden ingericht met reeksen van twee of vier bogen; die met twee bogen hebben doorgaans een spanning van 110 volts, dat is 30 ampères; geen enkele elektrische stroom, zelfs in dienst der nijverheid, kan de kracht leveren, die noodig is voor de verlichting van een film-atelier; men moet zich bedienen van den dubbelen, industriëelen stroom, nog versterkt door transformatoren. De « sunlight » lampen zijn van veel meer beteekenis dan de bovengenoemde; men vindt er dan ook niet zoo n groot aantal van in de ateliers.
De < sunlight » lamp, ef beter gezegd, de reflector, dient voornamelijk voor het opnemen van geheele tooneelen; de intensiteit daarvan is 150 ampères. Uit al deze gegevens blijkt, dat de elektriciteit onmisbaar is voor de cinematographi-sche opnamen.
Het vereischte aantal lainpen vóór de verlich-
Het kasteel van Sessue Hayakawa.
BRIEVEHBUS
ting van een tafereel, dat een oppervlakte heeft van twintig vierkante meters is zes wagens en drie plafondlampen (dit is overigens afhankelijk van de verlichtingsmethode, die de opnemer wenscht toe te passen).
Tot besluit vermeld ik nog, dat men de luchtsterkte, zoo noodig, nog vermeerdert door het gebruik van met aluminium bekleede schermen; hierdoor verkrijgt men een volmaakte lichtweer-kaatsing.
De elektrische verlichting- is een onmisbare faktor geworden bij de moderne filmfabrikatie. H. A.P.
V R A A( I SC. HOTEL, Gent. — Margueret Fisher draait sedert twee jaar niet meer. — Best mogelijk, maar dan zijn. het ook de filmen die zij in 1920 gemaakt heeft.
LIZETTE. Edm. Van Dale is in Parijs geboren, speelde «erst in kleine provincie-schouwburgen. dan te Parijs, kwam daarna lot de kinerna. Heel mooi van u. Steeds tot uw dienst,
CONCOURS. —- Waarom zoudt gij de kans niet wagen? Als ge denkt te kunnen lukken, lees dan wel onze voorwaarden, en wacht geduldig den uitslag af. Ik begrijp ti heel goed en wenseh u het beste.
SYLVIE. 1. Norma Tatmadge, Universal Studio, Hollywood, Californie U. S. A. — 2. Ja, maar niet beschikbaar voor lezers.- Schrijf voor photo naar de artisten zelf. — 3. Ja.
CARNAVAL. - Marie Osborne heeft nooit met Harry Pollard gedraaid. Dat komt van luis. Dank.
'ii.eda Bara, een Californische beroemdheid.
Sessue Hayakawa en zijne gade Tsuru Aoki, beide beroemde cinema-artisten.
10
Aan mijpft i' TK WIST NIKT... Hellicht van Fons CHItlSTlAESS • .Via fenerarra . itooimd teoder Ik weet niet,' dat 'k zoo
12
Begrijp me goed, mijnheer! Ik heb absoluut niets tegen de Modernen. Absoluut niets! Maar de Klassieken-, mijnheer! De Klassieken!...
De man hield mij bij mijn jasknoop en liet niet los. Hij was ongeschoren en zijn nijper hing met een ros koordeken over zijn dik huikje te bengelen. Zijn oogen schitterden; van zijne wenkbrauwen was er eene kaal-versleten en eene die op een borstel met pluimpjes geleek. Zijn hand was gespierd en blond-behaard. Wij stonden beiden voor een Mysteriën-van-Darijs-plakkaat, aan dein ingang. van liet Cinema-Palace, ’t Regende fel en wij stonden alleen.
- Kent ge de Klassieken, mijnheer? De echte Klassieken! Die van uit den tijd van de Romeinen en die van Lowiekattors? Dat lijn de Klassieken!... En waarom?... Ik herhaal u, waarom worden' zij terzij ge Ia tenu, hier, bij Cinema, die nochtans niets noch niemand onberoerd laat? Waarom altijd de Modernen, erger: de Roraantiekers?...
Strak bekeek ik het Mysteriën-van-Parijs-piftkkaat. Ja, waarom?... En waarom toch laat de spreker'mijnt knoop niet lös?... Er was een politiediener bijgekomen en de portier, dié een neger was met goudgeboorde pet, drentelde statig heen ein. weer. zonder naai ons om ie kijken.
- Ik heb de « Drie Musketiers » gezien, en de heele reeks. Ook «Monte-Christo»! En «De koerier van Lyon », met « Lagardère »! En wat nog meer van dat soort! Maar Racine, Corneille. Molière, Sofokles en Homeros, die groote geniën van die mensnhheid, die staan nooit op het programma!... Ik vind dat treurig. En vooral in dit opzicht, mijmheer. Daar hebt ge « Atlantide ». Weeral romantisme! En van de ergste soort! . Welnu, dat hebben ze hier vertoond. Week aan week. En een volk, een volk!... 't Was curieus om zien. Wat kent het publiek van At]aatide?Atlantide is een klassiek land, beschreven door Plato en door Sokrates! Welnu, niet één die er naar vroeg. Ze volgden het sprookje, liet romannetje en bewonderden het dekor. Ze hebben liet boek gekocht, ’t Werd « verkocht als broodjes! Op één maand heeft heel de stad Atlantide gezien en gelezen... Wat heeft de stad er bij geleerd? Wat heeft de beschaving er bij gewonnen?... Ha!...
De politieman keek op en peuterde aan zijn neus. En de Neger pinkte tegen.
—- Kan daaruit een klassieke opvoeding groeien?... Kan de smaak gelouterd, de geest verfijnd?... Zij spelen « Les Misérables »!!! Romantisme, mijnheer! Zij spelen... God, wat weet ik nog al!... En liet nieuwste wordt het
oudste afgekeken. Chariot speelt « Gavroche » en d’Artagnan steekt in een oorlogspak!... Ha!... Wat zegt ge nu?...
Ik zei niets. Mijn knoop stond gelukkig nog stevig vast en ik wou toch ook weten waarheen mij ’t zonderling ventje brengen zou, met zijne koortsachtige redevoering.
— Maar « Lp Cid », mijnheer! Van Cor-
De man hield mij bij mijn jasknop en liet mij niet los.
neille, ge weet wel! « Le Cid » en de « Cu-riaees » eu « Polyeucte ». Mijnheer Tinei heeft er muziek op gemaakt. Heerlijk, hoor! Als Polyeucte liet afgodenbeeld neersmakt, hé!... Dan boort ge 't brons op grond in stukken vaïlen! Em « Œdipus », mijnheer?... Ik heb Mouny-SuTiy, zelfs Bouwmeester, in Œdipus gezien. Dat zijn stukken!... Klassieke stukken, als ’t u belieft, mijnheer!
» Welnu, wat zeg ik u'?... Hebben ze dat ooit gefilmeerd? Nooit van zijn léven! En wat is het gevolg hiervan? Deze meesterstukken worden niet meer gelezen... Neen, mijnbeer, niet meer... Maar wacht eens ais « La Garçonne » op liet doek komt! In geheel de stad en verder nog. vindt ge na vier en twintig uur geen eksemplaar meer voorhanden. Voor geen guild Van de wereld. Vraag om « Le
Misanthrope » em de winkeldochter brengt u op den pas vijf en twintig kilos vergeelde en stofferige « Misanthrope’s », voor één frank-sken, heel tevreden dat zij 't boekje kwijt geraken kan!... Is dat niet schromelijk?... Zeg, is dat niet tragisch?...
Met een schok en mijn arme knoop volgde gedwee de vingers, de hand, den arm en het lijf dat zacht ging rusten tegen de plank, waar de Mysteriën-van-iParijs ons nuchter-ernstig aangaapten. Juist op dit hachelijk «ogenblik reikte de Neger met de gouden pet den politieman een sigaret toe.
A’leen .« mijn » man had niets bemerkt, niets gezien en, met mijn knoop in zijn hand sprak hij weer:
— Wilt ge mij gelooven? Ik heb « Julius Gesar» van Shakespeare gezien. Een Italiaan-sche film! Shakespeare is. ook romantiek, mijnheer!... Maar hij blijft klassiek! ’t Heeft, geen week geduurd of « Jules Cesar » was failliet!
—. Geef me mijn knoop eens terug, asjeib'ief. Mijn vrouw zal hem weer aannaaien. De knoopen, den dag van heden, zijn peperduur! En ge verstaat...
—- Ik versta ’t heel wei, mijnheer! Ik vind het zelfs treurig! Treurig! Treurig! De cinema voldoet niet aan de eischen van den dag, aan de behoeften van den tijd. Er is geen stijl, geen traditie!...
— Dat zal komen, zei de politieman, zeer bedaard en hoffelijk. Als ge kunt wachten, ïntussehen spert gij hier de menscthen den ingang af. A's ik u verzoeken’ mag... Circuleer!...
De klassieke man keek niet eens boos.
— Wat zegt gij daarvan, inspecteur?... Is het niet waar?... Wordt hier geen groot onrecht gepleegd tegenover het Genie?...
— Hier spelen ze een schoon stuk. zei de politieman. Prachtig en touchant... ’k Heb er bij geweend als een kalf, ik, die sedert vijftien jaar als agent veel gezien heb!
— Zal ik u iets zeggeim, mijnheer?
V Was de neger die groetend dichterbij getreden was.
— Ik l>en tien jaar portier aan de cinema en ’k heb mijn k'asscn doorloopen, in het. Franset! college te Tamatave. Ik ben dus
even modern als klassiek. Welnu! Heel uwe — naar mijne meening althans — vrij onsamenhangende redevoering berust op deze éendge fout: Ge kent, cinema niet. Ge weet niet eens wat cinema is... Cinema Is...
— Asjeblief, geef nu mij« knoop toch weer?
— Nu goed, zei de neger, en hij nam den knoop uit de vingers van « mijn » man en legde hem omzichtig in de mijne.
—- Cinema is nog aan V evo'ueeren. En uwe Klassieken zijn niet photogène... Voilà!...
— Onzin! kreet de mam Ze zijn dat meer dan gij. Een bewijs...
— Neen. mijnheer, lachte de Neger, ani hij zette groote witte oogen op. Neen, mijnheer, Œdipus, Horace en Polyeucte houden geen steek op bet doek... Dat kunnen ze niet...
—: Neen, dat kunneini ze niet, zei de agent, heel gewichtig.
— En dat, kunnen ze nooit, omdat ze te stijf zijn, te zwaar, te statig, te grootse!)! Omdat ze te veel spreken en er pal bij staan als standbeelden, mooi gedrapeerd in hun k’eed en in hun zinnen. Cinema leeft van beweging, van actie, mijnheer!
— Dat doet hij, bevestigde de agent.
— Dat doen ze niet, riep « mijn » man... De klassieken, mijnheer...
— De Klassieken, mijnheer! De Klassieken... Daar zijn ze!... De Neger, met een breed gebaar, wees toen naar de prenten, fotos en plakbrieven, groot en breed als huisgevels, die, in ’t volle licht, schaterlachten dat ge ’t, hoorde...
— Die worden Klassieken op hun beurt, mijnheer. Laten wij ze maar gaan groeien en bloeien, en zoeken en wroeten. Wij vinden zeker onzen weg... Wij zijn de toekomst., terwijl gij, met verlof, ’n antikiteit zijt!
Toe» sprak de politiedienaar:
— En nu, circuleer! Daar komt volk!
Met mijn knoop in de hand, dacht ik: Dien
neger spreek ik wel eens meer! ’k Hoorde dan nog den wijzen zwarte misprijzend zeggen:
— Zoudt, ge niet zeggen! Zoo’n gazetten-verkooper!
« Mijn » man! Een gazetten man!... Hij was" verdwenen. Vk Ging dus mijn eigen weg, peinzend. Daar was voor mij «en licht opgegaan!
H. COOPMAN, Than,
Chronometers
WONDER VAN NAUWKEURIGHEID
Maximum-afwijking; één minuut per maand
In nikel: 280 frank In goud: van af 600 frank
TENZEN
Aux Fabricants Belges Réunis
BRUSSEL 12, Rue des Fripiers, 12
ANTWERPEN 12, Schoenmarkt, 12
BIOSKOOP-VOORSTELLINGEN IN DEN TREIN
Photo genomen tijdens de voorstelling De Levensvlam, met Prescilla Dean, in een wagon die van
Chicago naar Saint Louis rijdt.
Dus zoover hebben de vooruitstrevende-Amerikanen het- thans gebracht: de cinema brengt nu verstrooiing aan de reizigers die anders uren, ja dagen lang, zich zouden moeten onledig houden met minder tijddoodende bezigheden.
't Is op het spoor van Chicago naar Saint-Louis dat deze nieuwigheid ingevoerd werd.
In de gewone restaurant-wagen wordt het doek hoog gehangen,' om het verkeer der reizigers niet te beletten.
Het lijkt onbegrijpelijk dat onze overatlan-tische vrienden niet. eerder op dit denkbeeld kwamen, maar als Columbus’ ei moest men er eerst aan gedacht hebben. MARNIX.
CL)on tot deelname aan den cPrijskamp
ooor de
óchoomie en Meest botogenieke cVroutn oan België
Mejuffrouw)
Mevrouw
geboren te .... , den : -..., wonend: .... straat,.nr , te ,.wenscht
deel te nemen aan den prijskamp voor de meest photogenieke vrouw van België.
Aan het bestuur van De Cinema, met de meeste Hoogachting
(Handteekening)
N. B. — Duidelijk en leesbaar dezen bon invullen, en het zenden aan ’t volgende adres "
De Cinema, 10-12, Charles De Costerstraat, Brussel, of Provlnciestraat, 94, Antwerpen.
ALTIJD VOORRADIG - 20.000 ROLLEN -VAN 05 en Ö8 NOTEN
Achille GEIZEN
178, KONINKLIJKESTRAAT, BRUSSEL
Telephoon: B 9Ö.04 — Teleyram-adres: GeyzellaBrussel
:: Bijhuis: 13, JESUSSTRAAT, ANTWERPEN::
ALQEMEEN AGENT VOOR BELGIË VAN DEN BEKENDEN PIANO
" August Förster „
THE AUTOPIANO Kästner & C° Ltd
IN METAAL GEMONTEERD
JSoir
lfe Gleganfe lOere/d blinkt $ijn schoenen met LION INT OIR
Onovertroffen hoedanigheid, de meest in zwang zijnde tinten
MON NOIR PRODUCTEN, rue Vondel, 42 44, Brussel
4de Handels-Jnarbeurs van Brussel, Stand n' 829
BIETTE ZEEP
810
VOOR DE BAARD
Firkend a/s hot oudste, het ware en het beste recept vun at i/o dagen.
ff AANFN
bladzijde üoor de c Vrouw
Gremien aan onze Gezeressen
Steeds de belangen zijner lezers en lezeressen in acht nemend, wil De Cinema ook nu en dan een bladzijde mode-modellen geven. De teekening, welke men hier afgebeeld ziet, werd uit het tijdschrift De Nieuwste Modes ontleend, £ overal verkrijgbaar aan 1.50 frank.
'of* Als premie voor onze lezeressen, stellen we knippatroons op maat, van deze modellen beschikbaar; om deze te be-jk komen, tegen matigen prijs, behoeft men ons slechts het hieraan gehecht bonnetje te doen geworden, alsmede v 1 frank in postzegels of postmandaat, en de volgende inlichtingen; naam en voornaam, adres, taille-màat,
nummer van het model. Wie een degelijk op maat geknipt patroon verlangt, tegen spotgoed koopen prijs, make van deze éénige gelegenteid gebruik, w 4* Alle orders doen geworden aan J. FELIX, 20. Albert de Latourstraat, Brussel, of aan den uitge' <6. van de Cinema. DE DIRECTIE.
ROYAL - ZOOLOGIE CINEMA
NERON
L’Empereur du Monde est h l'apogée de sa puissance. Néron, monstre d'orgueil, tyran redouté, adulé et haï, règne sur la Ville.Eternelle qui frémit au moindre de ses caprices.
Tullius, son courtisan favori, met au service de son maître une imagination délirante. Pour garder les.faveurs de l'Empereur, cet esclave tout puis, sant ne peut être rebuté par aucune besogne vile.
Néron est adoré par Actée, une ancienne esclave grecque qui l’aima de tout temps, alors que Néron, élevé en exil, était pauvre, mais depuis longtemps, le rôle de la malheureuse reine est effacé à la Cour.
Due autre femme, à Rome, rêve à Néron: c’est l’orgueilleuse Poppée, la femme d’Othon. Poppée, avec la complicité de Tullius, imagine de se faire enlever nuitamment par les soldats de, Néron et d'être enfermée, dans le palais impérial. La nuit, les gardes se saisissent de toute femme qui ose s’aventurer sur les voies, pour servir aux caprices: du Maître du Monde.
Vprès avoir promis à Tullius de le faire nommer Gouverneur de J lie de .Chypre si elle arrivait à subjuguer Néron, Poppée est mise en présence de l'Empereur. Le triomphe de la courtisane orgueilleuse rie tarde pas et, bientôt, elle est toute puissante.
Un des généraux les plus célèbres de l’armée Romaine, Galba, charge son aide-de-camp favori, Hora lins de se saisir de la fille du roi vaincu Van-, ni, in et de la conduire en otage à Rome.
Horatius, vainqueur de l lbérie, se met en roufe et s’empare de la Princesse Marcia. Mais la grâce et la beauté de la fille du roi Vannianf ont grande impression sur lui et il éprouve pour elle un amour aussi violent qu ’impérissable.
A Galba il confesse qu’il veut suivre Marcîa. Mais le vieux général qui connaît les colères terribles de Néron en dissuade son jeune ami. L’Ibé-rie s’est révoltée. Qu’Horatius aille l’asservir une seconde fois et alors, tout auréolé d’un nouveau triomphe, le jeune général victorieux pourra oser demander la main de l’otage.
Cependant Poppée est devenue la véritable Impératrice de Rome. Néron est tout à sa dévotion mais déjà l’attrait du nouveau l’attire. Ses proches ont péri pour satisfaire à l’impétueuse ambition de l’impériale courtisane.
Horatius dompte à nouveau l’Ibérie et revient plein de gloire. Poppée s’éprend du jeune général. Une fête est donnée pour honorer le vainqueur.
Or. Horatius s’est attiré la colère de la toute puissante favorite de Néron dont il a repoussé les avances.
Tullius jure de la faire supplanter dans l’esprit de Néron par quelque nouvelle beauté et c’est la princesse Marcia qu’il amène à l’Empereur, le jour même où elle doit être donnée à Horatius.
Le duel entre Néron le maniaque et Horatius va éclater.
Les Légions romaines sont à la discrétion entière de leur idole. Horatius le victorieux. Va-t-il falloir avoir recours à elles pour trancher le différend
PropiMiini! du 22 nu 2d avril
1. Etienne Marcel
* 2. KIKKTÓ
Revue\scientifique
3. Reine de Saba .
**< Introduction
Ptitgi'iiiiiiiiii van 22 nu 2d April
NERO
G S. Saëns
Ch. Gounod
U NERON
Y Grand drame Romain inierprété par
Y les artistes Français
Jacques GRETILLAT et Paulette OU VAL
Y Adaptation musicale spéciale pour
* CHŒUR-MIXTE et GRAND ORCHESTRE
*!’ sour la diiection de Mr H. Ceulemans
1. Etienne Marcel
KINKTO
Wetenschappelijk
Reine de Saba
Inleiding
C. S. Saëns
Ch. Gounod
NERO
Groot Romeinsch drama met
Jacques CF ETILLAT en Paulette DUVAL
in de hoofdrollen
Bijzondere niuziekaanpassing voor
GEMENGD KOOR en GROOT ORKEST
onder de leiding van den Heer H. Ceulemans
entre les deux hommes également épris de Marcia? ,
Lue tempête éclnle brusquement et Horatiu. peut fuir emportant celle qu’il aime.
Néron de plus en plus névrosé rêve (Tun cataclysme formidable qui pourrait «le distraire».
Horatius, malgré son amour, ne peut triompher des dernières résistances de Marcia convertie depuis peu à la nouvelle Loi divine, le Christianisme. Elle ne sera pas au héros quelle aime si un apôlre ne peut les marier après avoir fait du général un Chrétien.
Tullius, machiavélique, a conçu un plan criminel qui réjouira Néron. La destruction de Troie que le tyran regrette de n’avoir pu admirer n’est rien auprès du spectacle' que le courtisan va lui offrir.
Rome ya brûler! Les soldats de Tullius mettent le feu à cent endroits et, devant cette vision grandiose de l’incendie de la Ville Eternelle, Néron inspiré chante et est heureux!
Cependant la fureur du peuple gronde. Les légions romaines sont mécontentes.
«A mort Néron l’incendiaire!», s’écrie-t-on.
Rempli de crainte le tyran tremble et, pour'donner une proie à la haine populaire, il accuse les étiens.
..t les Chrétiens seront exterminés sans pitié.
Malgré l’intcrVenlion d’Horatius, Marcia, flanquée d’un seul esclave es.t mise dans l’arène en face du lion le plus féroce.
Horatius veut intervenir en vain. L’esclave accomplit le prodige de vaincre le fauve. Mais, quand même, Néron donne l’ordre do sacrifier Marcia malgré l'appel désespéré d’Horatius, l'idole des soldats.
L’armée surgit. Galba à la tête des légions révoltées, aidé d’Othon, le mari de Poppée.
L’assaut des légions est irrésistible., Galba est proclamé Empereur. On poursuit le plus grand des criminels pour le mettre à mort.
Néron, le tyran, Néron .qui a envoyé des milliers de victimes à la mort se cache et fuit, blême de terreur. Lâche deux fois il châtie Po.ppée outrageusement et doit avoir recours à l’assistance d’un soldat pour quitter le monde qu’il a illustré de sa toute puissante et orgueilleuse gloire.
Cependant que pour la gracieuse Princesse Mar-cia et son héros vainqueur s’ouvre l'ère du bonheur.
Te midden van teugellooze zinnelijkheid en van willekeurige dwingelandij bereikt Nero het hoogtepunt van zijn heerschappij. Zijn wensch is wil en zijn woord is wet. Niettegenstaande Actea, een oud Grïeksche slaaf den Cesar beminde toen hij nog in ballingschap, ellendig werd opgevoed, heeft de ongelukkige koningin uitgedaan. De ijdele, perverse Poppea hééft baar plaats ingenomen bij den Keizer en lieersclit almachtig, over het Ro-meinsche Rijk. Intusschentijd heeft Generaal Galba den Moedigen opstand in Iberië gedempt en nu bevecht hij zijn veldheer Horatius, de dochter van den overwonnen koning Vannian — Marcia — ais gijzelaarster op te eischen en ze naar Rome te voeren. Horatius gaat er heen doch Marcia's oneindige schoonheid beToovert hem on een grenzelooze liefde sluipt in zijn hart.
Aan Galba bekent hij de waarheid: hij wil Marcia tot vrouw, maar de oude generaal die Nero’s grimmige woede kent, raadt het zijn jongen vriend af. Iberic is weer in opstand. Dat Horatius een nieuwe zege hevechte en dan omkranst van lauweren kan hij Nero de hand van het meisje vragen. Horatius keert overv. innend weer en Poppea, wulpsche courtisane, steeds zoekend naar afwisseling, wil den roemrijken veldheer in haar strikken vangen. Een groot feest zal te zijner eer plaats hebben en dan zal hij zijn duurbaarste wensch uitsproken, niettegenstaande de verlokkingen van Poppea die dan in haar trots getroffen, op wraak zint. En in haar razernij begaat zij de onvoorzichtigheid Tullius te beschimpen. Tullius, de vertrouweling van Nero, degene die haar voor het eerst den Cesar voorstelde, wijl zij hem de heerschappij over Chypra• beloofde zoo zij ééns Nero’s vriendin werd.
Tullius zweert, ze bij Nero te laten verdringen door oen nieuwe schoonheid en het is de prinses Marcia, die hij den Keizer voorbrengt, den dag zelf dat zij Horatius zou gegeven worden.
De tweekamp tusschen Nero on Horatius gaat losbarsten. Nero steunt op zijn onbeperkte willekeur on macht; Horatius op de Romeinsche legioenen wier afgod hij is. Een plotsa storm breekt los en Horatius kan .met zijn beminde vluchten.
Nero, meer en meer ziekelijk van géést, droomt van een titanische ramp die hem «vermaken» zal en terzelfdcrtijd een poëma ingeven, een poëma zoo machtig dat hij Homeros zelf overvleugelen zou. En Rome wordt in vuur en vlam gezet. Nero zingt en is gelukkig, maar de volkswoede gromt en harst uil: « Terdoöfl, Nero de brandstichter!» Opgezweept door ontzetting en schrik en om de gemoederen te bedaren, beschuldigt hij de Kristenen den brand te hebben ontstoken. De Kriste-tonen den brand te hebben ontstoken.
Nero’s ster verbleekt: hij vlucht weg, bleek van schrik, wreekt zich lafhartig op Poppea en roept de hulp in van een soldenier om hem den dolk in het hart te stooten.
En terwijl de tyran sterft gaan Marcia en haar zegevierende held hun duur gekocht en hoog geluk te gemoet...
Imprimerie dn ttentrp 26. RerrumH Kipdorp. Anvers
POUR AVOIR UNE BIÈRE BONNE ET SAINE
Adressez-vous à la Brasserie
VAN H OM BEECK
BERCHEM - Tél. 5210
BIHHES en BOI TEILLKS - en FUTS
HABILLEZ
FOS
ENFANTS
BRITANNIA
77, Longue rue d’Argile
Maison
106, rue de l’Eglise, 106
FOURRURES
Arrangements — Réparations Conservation de fourrures Prix avantageux — Travail soigné
12, rue Van Ertborn Tél. 2921 ANVERS Tél. 2921
Agence pour la Province d’Anvers du Vrai "FERODO”
Agence pour Anvers des Roulements à billes S. K F.
Agence générale pour la Belgique du Diamond et Noble's Polish
La seule maison de la place fournissant aux garages aux prix de gros
PHOTOGRAVEURS
DESSINATEURS
CLICHE!
poun
CATALOGUES RECLAMES ILLUSTRATIONS
EXÉCUTION BBP1DE ET SOIGNÉE
Champ Vleminehx.ô ANVERS
Hsasa52SH5a5H52sasasasasasasE5E5HSE5â
'OUVRAGES DE DAMES g
ouvrages m:ssi\i:s
.LAINES, SOIES, COTONS, COUVRE-LITS. NAPPES, STORES, BONNETTERIE A LA MAIN, DENTELLES, JUMPERS
MAISON EMMA
Il VlVDWIÜRKUX
WOL, ZIJDE, .KATOEN. BEDSPREIEN, TAFEL-KLEEDEREN, STORES, KANTEN, H AND BREIGOED, JUMPERS
ijj Anvers, Rue Vondölsr, raat, 15, Antwerpen
GARNITURES
POUR
Fumoirs, Salons, Boudoirs Chambres à coucher Verandah Fauteuils - Club
Il, Longue rue du Vanneau
(près du parc)
iKiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiyj
J MEUBLES I
Les plus grands Magasins en Belgique
9 Longue rue des Claires 9
1 Grand choix de garnitures, 200 salles à manger, | I chambres à coucher, salons, cuisines, verandah’s, |
; bureaux, literies, chaises-longues, etc. etc.
Maison Américaine j
Meilleur marché qu'aillems I
I Ouvert tous les jours jusqu'à 8 h. .* . |
I Magasin fermé 1
Autos pour Cérémonies. Mariages, Baptêmes 3p * et Fêtes
I Garage J- & H. DEHU
Téléphone 3107
42, Canal des Brasseurs - ANVERS
VOYAGES A L’ÉTRANGER - EXCURSIONS PRIS A FORFAIT
CEM £ËW re STRAAT,2.0
BRODERIES
’ DESSINS MODERNES
P ER LAG ES, BOUTONS, POINTSCLAIRS. PLISSAGE
RYCKAERT
RUE RUBENS, 17, ANVERS
TRAVAIL SOIGNÉ ET RAPIDE
.. ENGELS CH HO E D ENM A ZI JM..
VONOELSTR., 19
CAU
nabij St. Jansplaats
De laatste nieuwigheden in Vilten Hoeden
füirrie k;eus
Etalage