Bron: FelixArchief nr. 1968#651
Deze tekst werd automatisch gegenereerd op basis van gescande pagina’s met OCR-software. Door de diverse historische lettertypes gebeurde dat niet altijd foutloos.
Toon alleen de facsimile’s van dit programma
KinemawerelD
DOUGLAS FAIRBANKS en ENID BENNETT
in de prachtfilm ”HOBlH HOOD,,
Uitgave Ktnema- en Tooneelwereld Vr |j
Korte Gasthuisstraat 16, Antwerpen.
î < KINEMAWERELD
ONZE BIOGRAPHIES
Hélène Darly
(Door haar zelf)
K HEB nooit aan tooneel gedaan, maar de zaken van het Witte Doek interesseerden mij meer, en in 1919 gelukte ik er in een rolletje te bekomen in Face à l’Océan van René Le Prince, met Jean Lorette, Mme Duriez en Christiane Delval.
Madelaine Erickson, die eveneens nog geen voet in het Studio had gezet, debuteerde terzelfdertijd aan mijne zijde. Zij vertolkte de rol der Bretoensche bruid en ik had voor mijn deel een gansch ander personnage uit te beelden. Wat mij met mijn nieuw beroep deed kennis maken. Ik was niet geheel tevreden toen ik mij voor de eerste maal op het doek zag, maar ik had mij niet te beklagen, vermits ik er toch bij was.
— Natuurlijk was ik vanaf het begin nog niet gewoon aan Tollen van groot belang. Op Face à l’Océan volgden twee kluchtfilmen met Fritzigli (André Sé-chan) als hoofdvertolker. Avonturen werden ons tijdens de opnamen niet bespaard. Ik herinner mij nog zeer goed een paardenrit waarbij ik dwars over het zadel zat. Het beroep is niet altijd van de gemakkelijksten en men moet dikwijls terzelfdertijd de mimiek doen werken en aan sport doen.
— In Januari 1920 vertolkte ik eene der voornaamste rollen van La Dette, van Daniel Jourda, onder de leiding van Gaston Roudès, en met Marcel Vibert. De openluchttooneelen van die film werden gedraaid te Menton. Het volgende jaar doorkruisten wij Bretagne.
— Van Menton, moesten wij naar de Cannargue vertrekken, alwaar ik in 1920, onder de leiding van Joë Hamman met het draaien van Le Gardian begon. Het verwezenlijken van die film heeft in mijn geest zeer belangwekkende herinneringen nagelaten.
Deze eigenaardige en nog wilde landstreek schijnt aan het andere gedeelte der wereld gelegen te zijn, zóó zonderling zijn er de zeden en gewoonten der
bewoners. Men dacht zich in vollen Far-West overgeplaatst. Dààr was Joë Hamman volkomen in zijn element, en hij deed mij de gevaarlijkste paarden-toeren verrichten.
— Een zonderling avontuurtje tijdens het draaien van de Gardian was onder andere het volgende:
De vorige dag hadden wij een tooneel gedraaid waarin wij in het water hadden moeten vallen, en onder eene verzengende zon moesten wij nu het volgende tooneel draaien. Maar hiervoor moesten wij er doorweekt uitzien, en bij eene dergelijke droogte, zochten wij achter een plas water, waarin wij ons zouden dompelen om er meer natuurlij\ uit tej zien. '
Plotseling deed Joë Hamman teeken dât hij gevonden had wat wij zochten en te samen met hem, plonsden wij in een redelijk helder water. Maar plotseling verhief Hamman zich en angstvallig vroeg ik hem om de reden van zijn gebaar.
— Wij hadden een bad genomen in
den plas waarin de omliggende bewoners het water voor hunne voedselbereiding kwamen putten. Wij sprongen er uit, voldoende doorweekt, maar ik stel me de — afkeer van onze ongelukkige ((slachtoffers» voor, terwijl zij een veeleer troebel watertje putten. De stieren zijn denkelijk voor de schuldigen gehouden geworden, en zekerlijk zal er niemand aan gedacht hebben dat hierdoor de kinema een nieuw misdrijf van zijn actief heeft. (
— Kort daarop was Joë Hamman in Italië een nieuwe film. L’Etrange avon-ture gaan draaien, toen ik door M. de Morlhan werd aangeworven. Deze regisseur was voor mij mijn leermeester en goede raadgever, van af het eerste uur. Onder zijne leiding draaide ik: Fille du Peuple met Ch. de Rochefort.
In 1921 moest ik op reis naar een gansch andere streek, en wij draaiden er La Nuit de la Saint Jean, van Robert Saider, in de Hooge Pyreneën.
Zekeren dag zegde mij mijn filmregisseur: « Welhaast zult gij bij de Russen, te Montraie, eene reeks mijner werken gaan draaien».
— Gedurende meer dan één jaar draaide ik zonder ophouden, onder de leiding
« KINEMAWERELD
van Volkoff, en had het groot genoegen Ivan Mosjoukine, Nicolas Koline, Charles Vanel en Francine Mussey onder mijn partenaires te mogen tellen. Het was in La Maison du Mystère.
— Toen men La Maison du Mystère begon te draaien, had ik alle zelfvertrouwen verloren. Daar ik voor episoden-fil-men hoegenaamd geene geestdrift gevoelde, en te meer omdat de Albatros, nog niets in dien zin had voortgebracht, vroeg ik mij angstvallig af, wat er van die band zou mogen terecht komen.
me rol in Kleine Jacques, naar de roman van Jules Claretie.
Maurice Schutz, Marcel Vibert, Henri Baudin, Deneyrieux en Violette Syl zorgden voor de overige rollen,
— Om te eindigen zou ik u nog veel meer vertolkingen willen opsommen. Tijdens de maanden September en Oktober van het vorige jaar, draaide ik onder de regie van Nadejdine met Nicolas Koline en René Maupré, De Voddenraper üan Parijs.
Hélène Darly bekent dat zij het treur-
De Russen huldigden hier eene nieuwe werkmethode in, alles ging van een leien dakje, en de film bekwam het bekende succes.
— Na La Maison du Mystère draaide ik, onder de leiding van Georges Lan-nes en van Georges Raulet, een voornaspel boven het tooneelspel en de klucht verkiest, en dat zij eene bijzondere voorliefde heeft voor de Zweedsche filmen, en zij waardeert voornamelijk het spel der volgende Amerikaansche ar-tisten:Lilian Gish en Theodore Roberts.
NEMO.
( KINEMAWERELD »
Geïllustreerde Kinemanieuwsjes
K1NEMABR1EVENBUS
JIM. — 1°) Gladys Brockwell, adres: c/o. 6015, Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U.S.A.
2°) Gladys Walton, adres: 406, South-Wes-thern Avenue, Los Angeles (Cal.) U.S.A.
3°) Edna Murphy, adres: 962 1/2 No-Western Avenue, Los Angeles (Cal.) U.S.A.
MARIA JANSSENS. — Bebe Daniels, adres: Realart Studios, Occidental Boulvard, Los Angeles (Cal.) U.S.A .
2°) Douglas Fairbanks, adres: Hollywood (Cal.) U.S.A.
3°) Sessue Hayakawa, adres: c/o. Stoll Film Co Ltd., 155, Oxford Street, London W. I (Engeland); geboren te Tokio op 10 Juni 1889.
N.-B. — Indien u die brieven hebt opgezonden
met 0.50 gefrankeerd vóór de tariefverhooging, hebt u kans op antwoord, anders vreezen wij voor het tegenovergestelde. Er woren per week maar 3 vragen beantwoord.
STELLA. — ’t Spijt ons zeer, maar kunnen uwe bijdrage voor de Vrije Tribuun niet opnemen, daar het Valentino-incident onherroepelijk gesloten is; tracht u op een terrein te begeven en wij zien met nieuwsgierifheid uwe volgende inzending tegemoet.
DOUGLAS.'— 1°) U kunt hen die som internationaal doen geworden.
2°) Dergelijke 'maatschappij is onbekend; verwart u niet met de Goldwyn?
A. K. C. —- 1°) Mary Philbin, adres: 1729 3/4, Wilcox Avenue, Hollywood (Cal.) U.S.A.
2°) Norman Kerry, adres: Universal Studios Universal City (Cal.) U.S.A.
Twee der laatst verschenen Prachtfilmen der Associated First National Pictures van New-York
Jackie Coogan en Peaches Jackson in
’’CIRCUS DAYS”
Maryon Aye en Berf Lyfell in
THE MEANEST MAN IN THE WORLD
« KINEMAWERELD
3°) De ware naam van Picratt is Albert St-John, en de ware naam van Malec is Buster Keaton.
Allen in de Engelsche taal te schrijven; zij zenden gratis de hen gevraagde photo.
N.-B. — Er woren per week maar drie vra gen beantwoord.
AMICITIA. — Aan andere inzenders der Vrije Tribuun persoonlijk gerichte antwoorden kunnen we niet opnemen; over de Valentino-kwes-tie is onherroepelijk afgehandeld; begeef u op een ander terrein en met genoegen nemen we uwe bijdrage op.
STELLA IL— 1°) Richard Barthelmess, adres: Athletic Club, Los Angeles (Cal.) U.A.S. Zendt gratis zijne photo.
2°/3° Van welke maatschappij waren die filmen?
TATAKE. — 1°) Bij gelegenheid geven we de volledige levensbeschrijving van Harry Carey; heb nog een weinig geduld.
2°) Bijdrage yoor Vrije Tribuun kan niet opgenomen worden; eerstens opdat het Rudi-in-cident al genoeg inkt heeft doen vloeien; twee-dens, omdat het aanbevelenswaardig is niet over één filmartist in ’t bizonder te spreken. Wachten uwe volgende bijdrage af.
HAD-JE-ME-MAAR. — 1°) Besten dank voor uw Paaschwensch en hopen dat hij Voor u mag vertienvoudigd worden.
2°) Graag hadden we echter de origineele photo.
PERCY. — 1°) Neen, hoegenaamd niet, dit kunt u gerust doen.
2°) Verwart u niet met Billie Dove 7
3°) Gloria Swanson, voornaamste filmen: Her gilded Cage, Beyond the Rocks-, kan in de Engelsche en Fransche taal geschreven worden; adres: Lasky Studios, 6284, Selma Avenue, Hollywood (Cal.) U.S.A.
MOLLY LAVENDER.— 1°) Douglas Fairbanks scheidde van Beth Sully en Mary Pickford van Owen Moore, om met elkaar te kunnen huwen; Douglas is op 23 Mei 1883 geboren en Mary op 8 April 1893; in Tess waren het Mary’s hoogsteigen lokken en Rosita wordt te Brussel reeds vertoond in de cinema Monnaie (nu even adem scheppen, hoor!).
2°) Alla Nazimova heeft rood bruine oogen en zwart haar; of zij eene schoonheid is? H’m, dit hangt van persoonlijken smaak af, ziet u; haar huwelijk met Charles Bryant is kinderloos; denkelijk zäl Salomé nog wel op de markt komen, zonder u evenwel te kunnen zeggen wanneer en in welke kinema; bijzonderste fil men; Salomé, Red Lantern, Revelation vergt 1/4 dollar voor haré photo.
3°) Lilian Gish, is ongehuwd; geboren op 14 Oktober 1896; voornaamste filmen: Broken Blossoms, Way Down East, Orphans of the Storm leeft in de beste verstandhouding met hare zuster Dorothy.
N.-B. — Het schijnt ons toe dat u wel niet nieuwsgierig zijt, maar toch gaarne veel weet, niet 7
BOULEKE. — John Bunny is in 1914 in Amerika aan een natuurlijken dood gestorven; dat hij met het torpedeeren van de Lusitania zo t verdronken zijn, is een verzinsel; zijne partenaire, om die « onhoffelijke » uitdrukking (met dames immer hoffelijk zijn, m’n beste!) die u bezigt, terzijde laten, Flora Finch was niets anders als zijne partenaire en niet zijne wederhelft. Zij is nu in Amerika terug aan het draaien. Zoodat u ziet dat u het met uwe weddingschap over de geheele lijn mis hebt 1 Innige deelneming, hoor!
ALPENVIOOLTJE. — 1°) In Way Down East is geen enkel tooneel getrukeerd.
20/30) van welke maatschappij waren die filmen 7
KITTY LAVENDER. — 1°) Rudolph Valentino heeft gizwart haar; zijne echtgenoote Natacha Rambova is geen filmartiste, wèl eene kunst-schilderes; zij ÿeeft onder andere de dekors voor Nazimova’s Salomé geschilderd.
2°) Richard Barthelmess is op 9 Mei 1895 geboren; heeft zwarte oogen en zwart haar; gehuwd met eene danseres, Mary Hay in Juni 1920; hij weegt 70 kgr.
3°) Norman Kerry is in 1885 geboren; zwart haar en bruine oogen; voor ’t oogenblik ongehuwd.
N.-B. — Hebben veel reden om te gelooven dat u eene nauwe bloedverwante zijt van Alpenviooltje en van Molly, met denzelfden naam. niet 7
HARRY SINGLETON. — 1°) Blanche Sweet, adres: 6737, Witley Terrace, Los Angeles (Cal.) U.S.A. .
2°) Jean Angelo, adres: 11, boulevard Montparnasse, Paris.
3° Sylvia Breamer, voornaamste UlmenJIouse Divided, My Husband's Other Wife, Wife by Prooey; adres: c/o. Mayflower Photoplay Corporation, 1465, Broadway, New-York (U.S.A.)
TARS A. — Kunnen u niet zeggen waar en wanneer de filmen L’Enfant Roi nog zal gegeven worden; alléén de verhuringsfirma kan u hierover inlichten, wend u eens tot de Pathé Beige Cinema, 146, boulevard Adolphe Max, Bruxelles.
ALICE PAVOR. — 1°) Bijdrage voor de Vrije Tribuun wordt opgenomen; besten dank voor uwe Paaschwensch en hopen dat hij u vertienvoudigd moge vergoed worden; tevens besten dank vor uwe mooie teekening; voorwat die naamlooze teekening betreft, we aarzelen te kiezen, tenzij.het eene... zelf-teekening ware...
2°) Vladimir Gaida, in welken film en van welke maatschappij hebt u deze artieste gezien?
3°) René Navarre, adres: 17, rue Victor Massé, Paris.
N.-B. — Beantwoorden de andere vragen in volgend nummer.
FERNAND. — 1») Eva Novak is in 1897 geboren; gehuwd met William Reed, een operateur der Paramount; adres: c/o. 6629 1/2 Hollywood Boulvard, Los Angeles (Cal.) U.S.A.
2°) We geven u hier een raad en dit is, steeds een onderscheid weten te maken tusschen advertenties en redaktioneele artikels.
3°) Lila Lee, adres: Lasky Studios, Vine Street, Hollywood (Cal.) U.S.A.
EVA. — 1°) Huguette Duflos, adres: 12, rue Cambacérès, Paris.
2°) Gaston Vermöyal, adres: 13bis, rue Victor-Hugo, Neuilly-sur-Seine (France).
3°) Gaston Modot, adr. 4, rue de Liège, Paris
N.-B. — Waarom zouden wij u aan die adressen niet helpen 7
I KINEMAWERELD »
AMERICA. — 1°) Wanda Hawley, adres: VI-tagraph Studios, 1708, Talmadge Street, Los An geles (Cal.) U.S.A.
2°) Mary Miles Minter, adres: 701, New Ham-phire Boulvard, Los Angeles (Cal.) U.S.A.
3°) Jack Warren Kerrigan, adres: 1743, Cal-menga Avenue, Hollywood (Cal.) U.S.A.
RATS. — 1°) Edward Burns, adres: c/o 6015, Hollywood Boulvard, Los Angeles U.S.A.
2°) Rudolf Valentino, adres: 7189, Hollywood Boulvard Los Angeles (Cal.) U.S.A.
U kunt binnen de drie weken antwoord ontvangen.
3°) Douglas Fairbanks’ De t)ief van Bagdad is denkelijk voor het volgend seizoen; Douglas adres is: Hollywood (Cal.) U.S.A.
N.-B. — De postzegels van uw vorig schrijven zijn terecht; dank!
MOEDERVRIEND. — 1°) Gloria Swanson, kan in de Fransche en Engelsche' taal geschreven worden; adres: Lasky Studios, 6284, Selma Avenue, Hollywood (Cal.) U.S.A.
2°) Mary Carr zendt gratis de haar gevraagde photo; adres: c/o. 6015, Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U.S.A.
3°) Pauline Frederick, in de Engelsche taal te schrijven: adres: 503, Sunset Boulvard, Be verley Hills (Cal.) U.S.A.
ROOZEROOD. — 10) Estelle Taylor, adres . 2023, Càlmenga Avenue, Hollywood (Cal.) U. S. A.
2°) Onnoodig aan filmartisten een aanbevolen schrijven te richten; hunne sekretarissen nemen toch hun gansche koerier in ontvangst Een aanbevolen schrijven vergt fr. 0.75 + 0.75= fr. 1.50 port.
3°) Uw geschrift in roode inkt is u vergeten, en voorwat uwe lievelingskleur betreft, we benijden u!
CONSTANT. — 1°) Art Acord, adres: Universal Studios, Universal City (Cal.) U.S.A.
2°) Hoot Gibson, zelfde adres als Art Acord.
3°) Hen beiden in de Engelsche taal te schrij ven.
HERCULES. —1°) Sessue Hayakawa, zie adr. antwoord aan Maria Janssens.
2°) Felix Ford, adres: c/o. 3, rue de Rocroy, Paris.
Beiden zijn de Engelsche taal machtig.
RICHARD. — Bijdrage voor Vrije Tribuun kan niet opgenomen worden, daar de kwestie van Valentino voor goed heeft afgedaan; wachten uwe volgende inzending af.
JAN SLEEBUS. — 1°) Het scenario van De Gunsteling des IConings is verschenen in Kine-ma- en Tooneelwereld over een drietal maanden.
2°) Betty Compson, adres: c/o., Paramount Studios, 6284 Selma Avenue, Hollywood (Cal.) U. S. A. Vraagt 1/4 dollar voor hare photo.
3°) Harold Lloyd is gehuwd met Mildred Da vis, adres: 502, Irving Boulvard, Los Angeles (Cal.) U.S.A. Zendt gratis hare photo.
ALTIJD EVEN ZWAK. — 10) Rudolf Valen tino, geboren te Castellaneta (Italie) op 6 Mei 1895; ware naam is Rudolph Guglielmi; meet 1.78 m.; zwart haar en zwarte oogen.
2°) Luciano Albertini is rond de 35 jaar oud; adres: Universal Studios, Universal City (Cal.) U. S. A.
3°) Nemen nota van uwe bijdrage.
DACTY. — 1°) Marie Walcamp, adres: c/o 6015 Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal ) U. S. A.
N.-B. — Vermoeden zeer sterk dat u een zeer nauwe bloedverwante zijt van Roozerood; gul len groet terug!
JOHNY EN RUDY FOR EVER. — De film De
Lievelingsvrouw van den Maharadjah werd hier tijdens den oorlog vertoond, en als we ons niet vergissen in de Kinema Zoologie.
JULIA EN PIERRE. — 1°) Artisten verhuizen ook wel,1 hoor! Wallace Beery’s laatste bekend adres is echter nog immer 1346, Harper Avenue, Los Angells (Cal.). U kunt hem echter ook schrijven langs: c/o. 6015, Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U.S.A.
2°) Theodore Kosloff en Jack Holt, adres: Paramount Studios, 6284, Selma Avenue, Hollywood (Cal.) U.S.A.
3°) Asta Nielsen, adres: Hotel Esplanade, Berlin, of c/o. Artfilm, Charlottenstrasse, 6, Berlin.
N.-B. — Gelukwenschen voor de prachtige reeks ontvangen photos én op voorhand dank voor de beloofde inlichtingen.
CARMEN. — 1°) Carl De Vogt, is te Keulen op 14 September 1885 geboren; is een Duitscher; gehuwd met Hanni Weissé, zwart haar en bruine oogen; kan in de Vlaamsche taal gey schreven worden: maar dan duidelijk, hoor! I
2°) Gloria Swanson is gescheiden van Wallace Beery en van Herbert Samborn; nu ongehuwd; rood haar, meet 1.58 m.
F. J. — 1°) Helen Gartner, adres: c/o. Rue de Rocroy, 3, Paris.
2«) Theodoor Loos, adres: Gluckstrasse, 12, Lankwitz (Duitschland).
PL4TNEUSJE. — De rol van Nana in De Kroeg werd vertolkt dor Odette Jesylla, adres: 69, rue Blanche, Paris.
RACING GENT.— 1°) Maciste, zijn ware naam is Ernesto Pagani, adres: N.C. I.*via Macerata. Rome.
2°) Mario Ausonia, adres: Cav. Mario Guaita, Via Donizetti, 16, Torino (Italië).
3°) De Gunsteling des Konings, rolverdeeling: Lady Jocelyne (Betty Compson); Ralph Percy (Bert Lytell); Lord Carnal (Theodore Kosloff); Jeremy Sparrow (W. J. Ferguson); Koning Ja mes I (Raymond Hatton); Red Gill (Walter Long); Lady Jane Carr (Ann Cornwall); Buckingham (Lucien Littlefield); Lord Cecil (Arthur Rankis).
N.-B. — Giften worden in dank aanvaard en door ons toedoen aan het aangeduide werk overgemaakt.
DACTYLOS ASSOCIEES. —1”) Mary Philbir is rond de 25 jaar oud; ongehuwd.
20) Norman Kerry is in 1885 geboren; voor ’t oogenblik ongehuwd.
3°) Lila Lee is in 1902 geboren; gehuwd met James Kirkwood.
N.-B. — U kunt al deze artiesten in de Fransche en Engelsche taal schrijven en zenden gratis de hen gevraagde photo.
ALPENVIOOLTJE. — 10) De film Als de Winter komt is een wondermooie band.
2°) Betty Compson is Amerikaansche en in 1901 geboren.
3°) Douglas Fairbanks is Amerikaan en op 23 Mei 1883 geboren.
PEERSMAN. — 1°) Agnes Ayres, Thomas Mei-ghan, Bert Lytell, adres; c/o. Paramount Studios, 6284, Selma Avenue, Hollywood (Cal./ U S. A.
2°) Alice Terry, adres: c/o. Metro Studios, 1075, Lilian Way, Los Angeles (Cal.) U.S.A.
3°) Jack Warren Kerrigan, adres 1743, Cal-menga Avenue, Hollywood (Cal.) U. S. A.
BOULEKE. — 1°) Schrijf haar dan eens aan volgend adres: c/o. 3, rue de Rocroy, Paris.
TRIPTENTRAP. — 1°) Is aan de Universal verbonden.
< KINEMAWERELD
2°) Zeer moeilijk daar er duizenden kandida ten zijn.
3°) Hangt af volgens de studios: het dage-lijksch salaris van een figurant wisselt af tus-schen de 5 en 20 dollar.
N.-B. — Bijdrage voor Vrije Tribuun kan niet opgenomen worden, daar hij van algemeen belang ontbloot is. Voor eene volgende maal.
LECTRICE ASSIDUE. — Dit tooneel in De Kleine Lord Fauntieroy is gedraaid als volgt: 1°) de kleine Cecil omhelst zijne moeder; de partenaire van Mary Pickford is veel grooter dan zij zelf, wat het geval is in al de tooneelen waarin men Cedric met andere personen ziet, dus alléén gezichtsbedrog; 2°) voor wat die dubbele rol betreft: die tooneelen worden in twee maal opgenomen: eens met eene helft van den film bedekt, en dan de andere helft, echter zult ge nooit de twee personnages, door één persoon vertolkt, elkaar zien kruisen of de hand reiken, terwijl u ze voluit op het doek ziet; omhelzen zij b.v. elkaar dan zult u van het eene personnage maar alléén de rug zien en van het andere het gelaat; dit eerste personnage is dan een plaatsvervanger van dezelfde grootte en op dezelfde wijze gekleed. Compris?
TIP TOES. —-1°) Gloria Swanson is in 1899 te Chicago geboren; gescheiden van Wallace Beery en van Herbert Samborn; nu ongehuwd; uit het laatste huwelijk is op 7 October 1920 een dochtertje geboren.
2°) Constance Talmadge is op 19 April 1900 te Brooklyn bij New-York geboren; gescheiden van John Pialoglon; nu ongehuwd.
3°) In Knoek-Out werd die rol vertolkt door Elmire Vauthier, adres: 17, rue Victor Massé,
ONÖtS. — 1°) Paramount, adres: 485 Fifth Avenue, New-York City (Ü.S.A.)
2°) De algemeene voorzitter der Paramount is Adolph Zukor.
3°) Hope Hampton, adres: c/o. Paramount Studios, 6284, Selma Avenue, Hollywood (Cal./ U. S. A. NEMO.
N.-B. — Vragen ons toegezonden na Zondag worden in het volgend nummer beantwoord.
ONS PH0T0H0EKJE
A. K. C. ontving -gratis de photo van Agnes Ayres, formaat 22 1/2 x 17 1/2, na 1 1/2 maand; Harold Lloyd, formaat 17 1/2 x 11, na 1 1/2 maand.
Stella ontving gratis de photo van Thomas Mei-ghan, Gloria Swanson en een schrijven van Alla Nazimova, mededeelende dat het haar onmogelijk is hare photo gratis te zenden.
Hercules ontving gratis de photo van Georges Biseot, formaat 20 x 25, na 14 dagen; Douglas Fairbanks, in «Do Dief van Bagdad», formaat 24x15 na 4 maanden; Charlie.Chaplin, formaat 18 x 12 1/2 na 68 dagen; Thomas Meighan, formaat 18 x 12, na 39 dagen en vergezeld van een schrijven; Théodore Kosloff, formaat 22 x 17, na 71 dagen; Harold Lloyd, formaat 21 x 16, na 2 maanden ven vergezeld van een schrijven.
Lambert Swartenbroeckx ontving gratis de photo van Blanche Montel.
Julia en Pierre. — Hier laat ik de namen volgen van de artisten wier photo ik ontvangen heb. Allen gratis.
Fransche artisten: Georges Carpentier, na 2 1/2 maanden; Georges Biseot, na 24 dagen; Sandra Milowanoff, na 4 dagen; Gina Palerme, 6 dagen, Gïnette Maddie, 6 dagen; Romuald Joubé, 2 1/2
maanden; Andrée Brabant, 15 dagen; Geneviève Félix, 8 dagen; Ivan Mosjoukine, 20 dagen; Jean Toulout, 7 dagen; allen op postkaart.
Engelsche en Amerikaansche filmsterren: Hobart Bosworth, 16 1/2 x 21 h/2, na 2 1/2 maanden; Mary Pickford in Rosi ta, 16 1/2 x 21 1/2, 11/2 maand; Dorothy Philips, 13 x 17 1/2, na 1 1/2 maand; Charlie Chaplin, 13 x 17 1/2, na 1 1/2 maand; Alice Terry in Scaramouche, 13 x 17 1/2, na 2 1/2 maanden; Clyde Cook, 13 x 17 1/2, na 5 weken; Constance Talmadge, 19 x 14, na 2 maanden; Pola Negri, 19 x 24, na 2 maanden; Thomas Meighan, 13x17 1/2 na 2 maanden; Viola Dana, 11 1/2 x 17, na 2 maanden; William Farnum, 19 x 24, na 1 1/2 maand; Agnes Ayres, 16 1/2 x 21 1/2, na 7 weken, met liet briefje door haar zelf geschreven; Billie Burke, 2 postkaarten, na 1 1/2 maand; Constance Binney, mooie postkaart na 1 maand;William S. Hart, mooie photo in cow-boy, 16 1/2 x 21 1/2, na 1 1/2 maand; Harold Lloyd, 12 x 18, na 7 weken; Diana Manners, postkaart, na 1 maand; Joseph Swickard, in de Vier Ruiters van den Apocalypsus, 19 x 24, na 5 weken; Barbara la Marr,19 x 24, na 1 1/2 maand; Lois Wilson, 12 1/2 x 17 1/2, na 7 weken; Mario Ausonia, 2 photos 11 x 16, na 1 maand; Priscilla Dean, 12 1/2 x 17 1/2, na 2 maanden; Ramon Navarro, 12 1/2 x 17 1/2, na 2 maanden; Theodore Roberts, 15 1/2 x 20 1/2, na 2 maanden; Virginia Valli, 12 1/2 x 17 1/2, na 7 weken.
Al deze photos ontvangen sedert Nieuwjaar.
Van Goey Joseph ontving gratis de photos van Pola Negri, na 3 weken; Raquel Meller, na 2 1/2 maanden; Agnes Ayres, na 4 maanden; Nita Naldi, na 1 maand en 8 dagen; Ivan Mosjoukine, na 3 maanden; Rachel Devirys, na 2 1/2 maanden; André Nox, na 14 dagen; Monroe Salisbury, na 3 maanden en 8 dagen; William S.Hart, na 3 1/2 maanden; Georges Lannes, na 4 weken en 3 dagen; Charlie Chaplin, na 2 maanden. Allen op postkaartformaat.
Peersmans ontving de volgende photos:
Bébé Daniels, na 3 maanden; Alice Terry in Scaramouche, na 2 maanden; Harold Lloyd, na 7 maanden; Rodolph Valentino, na 1' jaar met vriendelijk schrijven, mij verzoekende na elke band die ik van hem te zien kreeg, hem daar mijne meening over te schrijven, wat ik dan ook do of course; Thomas Meighan, na 4 maanden; ik ontving juist eene zeer groote photo van Herbert Rawlingson in een allerverrukkelijkste poze. Al deze photos zijn door de artisten geteekend.
KINEMANIEUWSJES
HELEN CHADWICK is meer dan 50 maal getrouwd... op de film.
DE VROUW van Conrad Nagel, vóór zij gehuwd was met Ruth Helm, was vroeger ook filmspeelster, maar sinds haar huwelijk heeft zij de stille kunst vaarwel gezegd.
JOHN BARRYMORE, de filmacteur, heeft een scenario voltooid hetwelk als titel draagt « Beau Brummell ».
MAE MURRAY vertrekt naar Parijs om tooneelen te nemen voor haar volgende film.
MISSES TOM MIX heeft de kostbaarste verzameling juweelen.
IN EEN NIEUWE MERMAID KLUCHT zullen een troepje kikvorschen hun filmdebuut maken.
ADOLPHE MENJOU, welke men kunnen bewonderen heeft in « L’Opinion Publique » is in Frankrijk (Pau) gebaren en trok naar Amerika op dgn ouderdom van 4 jaar.
Filni van het Huis
Um - SUDE
rue de la Blanchisserie, 28, BRUSSEL
Scenario en filmregie van Marco de Castyne
ROLVERDEEL1NG:
Yvonne d’Apremont .... Yvone Simon Radia, de danseres, .... Choura Milena
Arahim —.... Gaston Modot
Guy Allii/ ....( rre Skrypitzine
Patto en de kleine Kada,
AAN DEN ZUIDER HORIZONT is een wonderschoone productie, spelende in de woestijn der Sahara, waardoor men aldus een reeks heerlijke natuurtafereelen te aanschouwen krijgt. Met namen van bovengenoemde artisten kan het niet anders of de vertolking moet prachtig zijn.
Deze band werd door de buitenlandsche pers algemeen gunstig beoordeelt en als de prachtigste film geklasseerd.
« Kl IM EM A WERE LD
Mack Sennett en zijn Badmeisjes
MET WAS in het oude studio der Biograph Co dat Mack Sennett zijn loopbaan begon, en wel op een zeer origineele manier.
Zekeren dag meldde hij zich aan, met het verzoek of men aldaar geen sterke man voor alle werk noodig had. Het scheen dat een der regisseurs, met name D. W. Griffith juist iemand vroeg, en zoo gebeurde het dat Mack Sennett, met zijn ware naam Michael Sinnott, aangeworven werd.
Spoedig maakte hij zijn weg en legde
dat hij zijn eigen maatschappij stichtte en de politiemannen verving door de badmeisjes.
Mack Sennett besloot plots hiermede te stoppen omdat, zegde hij, hij zich zelf meer afsloofde dan zijn artisten of het publiek.
Doch, nu op het oogenblik heeft hij een nieuwe soort «Bathing Girls» aangeworven, dewelke voor de eersten niet moeten onderdoen en waardoor de meester der kluchten zijn faam van vroeger behoud.
zich op de regie toe, waar hij een voorliefde voor had. Weldra werd hij benoemd tot « Assistant Director».
Elen weinig later draaide hij voor de «Keystone Co» en bracht een nieuw type te voorschijn, de «Kluchtige Politiemannen». Nog ziet men van deze filmen hier uitgaven, waarin de mannen der wet allerlei acrobatische toeren verrichten, om het publiek aan het lachen te brengen, en verwoede achtervolgingen doen met hun eigenaardige ((Fords» en water-automobielen. Het was alsdan
Lang heeft hij gezocht om de geschikte meisjes bij elkaar te krijgen, maar nu is hij er boven op, en bieden zich eiken morgen in het studio van Mack Sennett, te Hollywood, een schaar prachtexemplaren der schoone sektie aan.
Deze sirenen, welke om zoo te zeggen, het balletkorps zijn der Mack Sennett-kluchten, zijn van een fijn soort, welgevormde blondines of brunettes, meestal gecoiffeerd «à la Mistinguet» en zijn niet ouder dan 20 jaar. Deze badmeisjes zijn
( KINEMAWERELD
op het zilveren scherm de aantrekkingskracht voor de - liefhebbers van het schoone geslacht.
De enthousiaste kinemabezoeker, welke in bewondering staat voor hunne gratievolle bewegingen, kan zich niet voorstellen welken tijd er noodig is om een goed resultaat te verkrijgen. Elke artiste, op zich zelve, legt zich toe op haar kunst. Zij moet galant kunnen gaan, het hoofd op die of die manier naar links en rechts wenden, in één woord, alle gevoelens weten uit te drukken, die maar denkbaar zijn, en een betooverende glimlach om den mond kunnen laten spelen.
Waarschijnlijk zouden filmsterren zooals Marie Prévost, Phyllis Haver, Harriet Hammond en anderen, nog onbekenden zijn, hadde zij geen goede opleiding ontvangen van Mack Sennett.
Er was een tijd, dat het de gewoonte was, in de studios zelf de kandidaten voor de badmeisjes aan allerlei proeven te onderwerpen, doch Mack Sennett heeft een kennersblik; geen enkele bijzonderheid ontsnapt hem. Nooit zal hij
zich vergissen. Zijn keus is steeds verrassend.
Van zijn « Bathing Girls » zijn de meesten per toeval bij hem gekomen. Deze regisseur, er altijd op uit zijnde om eene schoonheid te ontdekken, ziet in eene straat een meisje gaan, hetwelk hem bevalt, hij is getroffen door haar gratievollen stap, door haar bevalligheid, door de charme welke er van haar aangezicht gaat, hij spreekt haar aan en zij is geëngageerd, gelijk of het een werkmeisje, een studente of een dactylo is.
Maar in ieder geval is het geen toeval welk haar prachtig spel afwerpt, maar een hard werken hetgeen van hen gevergd wordt. Het is niet voldoende, zooals vele personen denken, een bevalligen glimlach te bezitten, men moet aanleg hebben, photogeniek zijn.
Indien Mack Sennett zijn badmeisjes afschaft dan zal dit vele cinemaliefheb-bers spijten omdat de meeste, van het mannelijk geslacht, meer houden van deze poesjes dan van Charlie Chaplin, bijvoorbeeld. En bijzonder, omdat deze zeenimfen hun badkostuum zoo lief dragen. * P. D. G.
KINEMANIEUWSJES
DE ECHTGENOOT van Anna Q. Nilsson heeft zijn vrouw een geschenk gegeven, in de gedaante van een hoeve met tien acres land. Naar het schijnt zou deze filmspeelster lust gevoelen om pachteres te worden.
ALICE JOYCE kwam te Londen aan, onder den naam van Mrs. Regan, om te draaien in de film « The Passionnate Adventure ». Alice Joyce Begon haar filmloopbaan bij de oude Kalem Company en huwde later Mr. Regan, een der rijkste Amerikanen van het Knickerbocker Hotel te New-York. Dit zal de eerste maal zijn, dat zij in een Engelsche film verschijnt.
DOROTHY PHILLIPS heeft geen geluk. Eenige maanden geleden verloor zij haar echtgenoot. Alan Holubar. Op het oogenblik dat zij aan het zilveren scherm haar herverschijning ging doen, overkwam haar een auto-ongeval.
NELL SHIPMAN en haar echtgenoot bekomen stilaan van een aardig avontuur, hetwelk zij opgedaan hadden in Noordelijk Idaho. Haar man, Rert van Tuyle, en zij waren aan het werk, op zoek naar geschikte plaatsen, dienstig voor een nieuwe film. Van Tuyle was zoodanig bevrozen dat zijn rechtervoet moest afgezet worden; hij zou gestorven geweest zijn hadde zijn vrouw hem niet naar hun slede kunnen voeren, 20 mijlen verder en zoo naar een plaats brengen, alwaar men geneeskundige hulp vond. Het volgende wordt er nog over
vertelt: Zij kampeerden in een woud; zich van de anderen verwijderend hadden zij hun weg verloren; van Tuyle kwetste zijn voet welke begon te zweren; hij werd ziek en kreeg ijlkoortsen. Nell Shipman voerde de slede over ijsvlakten maar viel wel .driemaal in het water tot zij eindelijk aan Priest Lake kwam. Van Tuyle was in zulk een staat dat zijn voet onmiddellijk moest afgezet worden.
IN AMERIKA heeft men een instrument laten zien, genaamd de « phonofilm » en waardoor nogmaals de vraag oprijst: « Zal men er toe komen, ooit de filmen te laten spreken? » Want dit instrument is weer iets in dien aard. Men wacht benieuwd naar verdere uitslagen.
DE VERTELSELS VAN
RARE MARUS
QE LUIMIGE REVUE VAN
” DE SNUIVER ”
OVERAL TE VERKRIJGEN
50 CENTIEM
« K INEM A WERELD
NA DE ZEGEPRAAL
(APRÈS LE TRIOMPHE)
= Dramatisch Tooneelspel
ROLVERDEELING:
John Elliott .... Lewis Stone
Corinne d’Alys .... Bebe Daniels
Elsa Townsend .. Kathlyn Williams
N een elegant theater van New-York, viel zekeren avond het gordijn, na de laatste akte van het stuk van den jongen dramaturg John Elliott. Te midden van de grootste bijvalsbetuigingen deed de schoone Corinne d’Alys haar debuut. De schrijver voelde voor deze
dien twist. Na het vertrek van Townsend maakte hij haar een verwijt en waarschuwde haar tegen de gevoelens van den schilder, doch niets hielp.
Townsend was aan het portret begonnen. Gedurende de herhaalde zittingen was Townsend op Corinne smoorlijk verliefd geworden. Elsa, zijn vrouw, leed er onder, haar man telkens te zien vertrekken voor dit nieuwe avontuur. Het portret ten einde, richtte de schilder een avond in om aan zijn vrienden het model voor te stellen en haar te feesten.
artieste reeds een geheime liefde. Op deze vertooning waren aanwezig de bekende schilder Townsend en zijn vrouw Elsa, zuster van John Elliott. Corinne werd reeds lang door Townsend het hof gemaakt, hetgeen haar te pas kwam om aan haar naam ruchtbaarheid te geven. Des anderendaags noodigde de schilder de actrice uit om haar portret te laten maken; hij vond bij Corinne, John Elliott. Tusschen de twee schoonbroeders had er een hevige woordenwisseling plaats. De bedienden waren getuige van
Dien avond wachtte Townsend in zijn studio, gelegen naast het salon waar de genoodigden reeds waren, toen eensklaps zijn vrouw verscheen; tusschen de twee echtgenooten ontstond een hevige woordenwisseling. Mevrouw Townsend nam plots een Arabisch dolkmes en richtte zich naar het doek waarop haar mededingster afgebeeld stond. Wat gebeurde er nu?... De genoodigden, ongeduldig geworden, kwamen in het studio en vonden den schilder vermoord. Na een onderzoek werden John Elliott en
< KINEM A WERELD »
Corinne d’Alys onder beschuldiging gesteld. De actrice, eenmaal de afgod van het publiek, leed zeer onder het gebeurde want geen enkel bestuurder wilde nog van haar hooren spreken. En weldra werd Elliott aangehouden.
Townsend was gevlucht, na een brief aan den Prokureur gezonden te hebben, waarin zij meldde dat zij de plichtige was. Ook schreef zij aan haar broeder, welke in vrijheid gesteld was, dat zij niet langer dit stilzwijgen dragen kon,
Gedurende al dien tijd leden Mevrouw Townsend en de schrijver verschrikkelijk, want zij alleen kenden de waarheid aangaande de moord.
Eenige dagen na de aanhouding van Elliott, brachten de nieuwsbladen een opschuddingwekkend bericht: Mevrouw
en dat zij een einde aan haar leven stelde. ,
Na deze groote les ontvangen te hebben, wierp Corinne zich in de armen van Elliott, zeggende: « Mijn vriend, ik ga strijden om mijn fouten uit te wis-schen, indien ge mij nog hebben wilt...»
Paramount Film, 48, rue Neuve, Brussel
14
< KINEMAWERELD »
Onze Ciné-Romans
In den Wervelstorm
(The Old Homestead - Sous la Rafale)
bewerkt naar het scenario van de Parmount-fihn door Ed. Neorg
ROLVERDEELING:
Jos Whitcomb.... Theodore Roberts
Mary, zijn nicht....Fitzy Ridgway
Ruben, zijn zoon....Harrison Ford
Holbrook....George Fawcett
De Landlooper ....T. Roy Barnes
lste VERVOLG
« Hallo, Mary, welke goede wind voert u naar, hier? » riep hij.
Tante Tilly zend mij om een pond broodsuiker. »
« Heel goed. Ik ga u zelf bedienen... Ziedaar... En nu, als ge niet te haastig zijt, wacht dan een kwartiertje, ik moet nog eenige klienten bedienen en dan gaan wij samen naar huis. »
Mary liet deze vraag niet herhalen, dewelke aan haar onschuldig verlangen voldeed. Zij betaalde haar suiker en ging buiten op Ruben wachten, niet meer aan Rosine Blaine denkende.
Op eenige passen afstand stond deze echter, verborgen achter een klein muurtje.
Dit meisje had reeds een droevige beroemdheid I in het dorp gekregen. Zeer schoon, vreeselijk koket, hiet kunnende weerstaan aan de bekoring van prachtige toiletten, onvoldoende beschermd door een oude grootmoeder, haar eenige familie, ging zij over de tongen van al de klappijen van Gan-zey; men vertelde natuurlijk van haar meer dan waar was, maar het ongeluk wilde dat zij het bof gemaakt w’erd door Lein Holbrook. Zij luisterde naar dezes woorden, welke vergezeld gingen van prachtige cadeautjes, en ten slotte de belofte haar te huwen. Het vooruitzicht de eenige zoon te trouwen van Ephrem Holbrook, de rijkste man van het dorp, bracht het hoofd van Rosine op hol. Zij liet zich leiden door Lem’s zoete stre'elingen, hetgeen van haar kant een onvoorzichtigheid was.
Zij begreep niet dat haar verleider zoo geslepen als laf was: eenmaal zijn doel bereikt, liet hij zijn prooi los, want hij aanzag zulke zaken als een aangenaam tijdverdrijf. Rosine zag spoedig dat Lem in haar al minder en minder belang stelde; dat hij haar minder samenkomsten gaf en haar vragen, omtrent het huwelijk ontweek. Nog kon zij niet gelooven dat hij zoo laf zou zijn haar te verlaten, de plechtige belofte te verbreken welke hij haar gedaan had. Haar teleurstelling vergrootte, wanneer op zekeren dag, zij haar armen om zijn hals legde, en hem mededeelde welke zoete hoop zij koesterde, waardoor hun huwelijk noodzakelijk werd.' In plaats nu haar gerust te stellen, vertrok zijn mond in een akelige plooi. Hij antwoordde haar'dat zijn vader andere plannen met hem voor had. In werkelijkheid stonden zijn zinnen niet meer op Rosine en ten andere wist hij zeer goed, moest hij met gelijk welk meisje afkomen om te huwen, zijn vrekkigen vader hem de deur zou uitwerpen en hem onterven.
• Sinds eenige dagen liep Lem met plannen in het hoofd om zich van. haar te ontmaken. Hij verwaht-te van haar een schandaal daar zij hem aanhoudend kwam lastig vallen. Tusschen twee vuren zittende, Rosine en zijn vader dacht hij er aan haar stilzwijgen af te koopen, maar daarvoor had hij geld noodig en zijn vader was veel te gierig om zijn zoon de gelegenheid te geven over eenig geld te beschikken.
Het was op dit oogenblik, dat het triestige persoontje van Lem, een strijd met zich zelve streed, dat ook Rosine naar het Magazijn gekomen was, hem een blik toewerpende, waardoor zij te kennen gaf dat er een eindbeslissing moest genomen worden. Een schandaal vreesende had hij ook met de oogen, haar laten verstaan dat zij buiten op hem moest wachten.
Het was juist het uur, waarop hij eiken dag naar het pos'bureel ging, om de middag-kcerier af te halen. Hij mocht natuurlijk geen argwaan aan zijn vader geven; deze was echter te veel met andere zaken bezig dan naar zijn zoon om te zien. Een zijner oude klienten was gekomen. Plots hoorde Lem deze eenige woorden zeggen waardoor hij de ooren spitste:
« Chut!... Zijt ge gek om zoo luid over derge-lijke som te spreken?... Geef...» Terwijl Ephrem, in de schaduw van zijn lessenaar, zorgvuldig het bundeltje biljetten natelde, sloop Lem naar buiten. Hij voelde voor het meisje nu een zekeren haat. Haastig liep hij weg maar eerder dan hij dacht stond Rosine voor hem. « Om u te zien » riep zij hem tegen, « moet ik u aldus in het magazijn komen opzoeken! Zijt ge nu eindelijk besloten met uw vader te spreken? » « Zeker, lieveling, zeker... maar in bedekte woorden, verstaat ge... gij weet zeer goed hoe opvliegend hij is... Ik heb nochtans goede hoop, zeer goede, ik verzeker het u... » Zij kwam in opstand tegen zulk antwoord... « Goede hoop!... alleen dit maar? Welnu, mijn vriend, op het punt waar wij nu gekomen zijn is dit niet voldoende!... II zal zelf naar mijnheer Holbrook gaan, ik zal hem de zaak bekend maken, maar in geen bedekte woorden, verstaat u? Wij zullen eens zien hoe hij er over denken zal! » Haar krachtdadige manier van optreden maakte Lem bang. Met een vluggen blik zag hij rond of zij niet konden gehoord worden, waarop hij zijn « grootste slag'» ging wagen. Ge gaat toch zeker niet door zulken stap mijn innige liefde op de proef stellen? Dit kon voor eeuwig ons geluk vernietigen. » Hij sprak toch zoo teeder, zoo... sluw, waardoor Rosine zich vangen liet; doch, met eenig misprijzen in de stem, antwoordde zij: Ik wacht echter niet langer. Ik wil me niet bloot stellen aan aller verachting. Dus, ik stel u voor om, te vertrekken, ver weg van Ganzey, doch, te samen! » Rosine verwijderen! Uitstekende gedachte! Dit was al hetgeen Lem voor oogen had. Zij zelve besloot er toe! Doch, nu kon hij niet langer in haar gezelschap blijven zonder verrast te worden; haastig zegde hij haar: « Goed. Wacht mij dezen avond op den hoek der straat, een weinig voor het vertrek van den trein naar Boston. » • KINEMAWERELD » Zonder meer vertrok hij. Hij wist nog niet goed hoe aan geld te geraken, maar kost wat kost wilde hij het gevaar van zijn hoofd afwenden. « Hé Rubben », zegde hij een weinig Jater, met de koerier van den post komende, « hier heb ik voor u een klein pakje mede gebracht, het is op uw naam maar op ons adres. » Heel goed, dank u, het is het uurwerk, hetwelk ik besteld heb, nadat wij de aankondiging in de gazet gelezen hebben. Ik heb er al mijn spaarpenningen aan besteed. Wij zullen eens zien of het nu wel zoo schoon is, zooals zij schrijven ». Haastig opende hij het pakje maar liet spoedig een gebrom van ontevredenheid hooren. « Dit is te sterk! » riep hij. « Ik heb een uurwerk besteld en men zend mij een broche! Men zou zeggen dat ze daar die twee voorwerpen niet uit elkaar kennen!... Enfin, morgen zal ik het terug zenden, nu is het tijd om te gaan eten. » Hij plaatste het doosje op een plank, achter hem, en verliet het magazijn; spoedig was hij bij Mary, welke hem ongeduldig wachtte. Wat Lem betreft, deze ging naar zijn vader, dewelke achter zijn brandkoffer gezeten was en er de banknoten insloot, welke hij daar ontvangen had. Achteloos vroeg hij hem: « Zoo, de oude Parker is stipt op tijd c-m zijn schuld te voldoen, hij brengt u daar 2000 dollars. » a Als men er u naar vraagt, dan antwoordt ge Zoo, de oude Parker is stipt op tijd om zijn schxdd te voldoen; dat ge van niets weet, hoor! » gromde de oude Holbrook. Deze toon gaf duidelijk te verstaan dat niemand weten moest dat hij zooveel geld in huis had. Tante Tylli vond dat het wel wat lang duurde eer Mary met de suiker kwam; nonkel Jos wierp nu en dan een blik op de baan, want de gezonde werker voelde zijn maag ongeduldig worden. Maar, om aan Tylli geen gelegenheid te geven opmerkingen te maken, zegde hij alle vijf minuten: « Rubben zal een weinig langer opgehouden zijn, en natuurlijk wacht de kleine op hem om te samen naar huis te keeren. » Het was het uur, waarop eiken dag, een zwerver de woningen naderde om zijn soep in ontvangst te nemen. Dengenen, welke nu het huis van nonkel Jos naderde, was een vroolijke kerel. Zijn klee-ding liet ieder zien dat zijn fortuin in een erbar-melijken staat verkeerde. Doch, op zijn lippen lag steeds een glimlach, hetgeen bewees dat dezen man veel gelukkiger was dan menig kapitalist. Ais een echte kenner zag hij naar den rook welke uit het venster van de keuken kwam en zich de handen wrijvende sprak hij wijsgeerig: x Mijn oude Polochon, men bericht mij dat ons eten. smaken zal, want men bereidt iets lekkers. » Gezegde Polochon liet zijn tevredenheid zien door met zijn staart te kwispelen. « Opgepast, jongen, dat uw toilet in orde is! » Dit zeggende schudde hij het stof van zijn armoedig plunje. Op dit oogenblik kwam Whitcomb, voor de zooveelste maal, nog eens naar buiten. « Goed heil, mijn goede mijnheer!... Hebt ge daar niet een stukje brood voor een arme ongelukkige, voor wie het een zeer slechte tijd is? » Een hartelijke glimlach verwelkomde de land-looper. « Goed goed » antwoordde nonkel Jos. Gij zult uw brood hebben en de boter er bij... Maar zeg, kameraad, hoe heet ge weer? » « Lustige Jack of de « landlooper » zooals ge verkiest. » X En welk is uw beroep?' » « Lieve God... Ge ziet de baan, nietwaar? Ónmogelijk twee dagen op dezelfde plaats te blijven; ik moet van streek tot streek gaan. Het is de stem der natuur... » Ja, ja, maar intusschen hebt ge toch goede handen om u nuttig te maken. » Geloof, beste heer, dat ik niet beter vraag dan op tijd en stond een hand uit te steken; ieder is zoo goed en daarbij... niets voor niets... Het leven wordt daardoor schooner... en om u te danken, indien ge wilt, zal ik mijn hond voor u eenige kunstjes laten maken... Ik leer hem van alles...» Is het dit, waarmede gij bedoelt, u nuttig te maken?... Oh, wees gerust. Uw middagmaal zal aanstonds gereed zijn... Zet u neer op deze trappen, ik ben aanstonds terug. » Jos zag op de baan Rubben en Mary aankomen, welke zich haastten naar de hoeve. Spoedig ging hij zijn zuster verwittigen. Ze zijn niets te vroeg » antwoordde deze. x Nog eenige minuten langer en mijn vleesch was uitgedroogd.., Maar zeg mij, Jos, wat is dit voor een vagebond, daar voor het huis? Gij zelf hebt hem zeker weer verzocht binnen te komen? Oeh ja, Tylli, het is een arme duivel, welke God ons zend, om een gedeelte van ons maal te helpen opeten. » Een arme duivel!... Een bandiet der groote wegen, ja! » Neen, Tylli, een brave zwerver, welke gelukkig zijn zal, een stuk brood over Re lippen te krijgen. Het werk natuurlijk zal wel een vijand van hem zijn, maar men heeft hem maar een oogenblik te bezien om niet overtuigd te zijn dat hij geen vlieg kwaad doet. Hij is een gast welke ons passeert en die wij niet mogen terug stooten. » x Ah! ah!... Al die kerels zoudt gij wel willen voeden! Daardoor zijn wij zoo rijk!... Gij zult steeds een verkwister blijven! » Zij grommelde vreeselijk, maar Jos wist zeer goed dat dit maar voor den vorm was en dat zij zelf liever niet zou eten als iets aan een arme menseh te weigeren. Daar, breng dit aan uw beschermeling alvorens wij aan tafel gaan. » Op een bord had zij een magere portie gelegd maar haar broeder protesteerde: Zek eens Tylli, zoudt ge nu ook willen, dat men zeggen zou dat een ongelukkige met zijn honger onzen dorpel geveegd heeft? » Vroolijk lachte zij en antwoordde: x Dit heb ik verwacht... Zult ge dan nooit begrijpen dat ik ook al eens schertsen wil?... Daar, zijt ge nu tevreden?... Is het nu heter zoo?...» (Wordt voortgezet).
WANNEER GIJ HET WOORD
aan de deur van een Kinema ziet staan, treedt dan binnen en gij zijt zeker een aangenaam = oogenblik door te brengen.
Abonneert u op «Kinema- en Tooneel-wereld». Fr. 15 per half jaar; Fr. 7.50 per drie maanden.
AAN DE HH. ADVERTEERDERS VAN WEEKBLADEN
Wenscht U een goede publiciteit, plaatst dan uw aankondigingen in «Kinema- en Tooneel-wereld».
«Kinema- en Tooneelwereld» is het beste en meest gelezen weekblad van België.
«Kinema- en Tooneelwereld» is het officieel orgaan van het Nationaal Verbond der Vlaam-sche Tooneelmaatschappijen, waarbij bijna al de tooneelkringen van het Vlaamsche land zijn aangesloten. Het Is alleen daardoor reeds het voornaamste familieweekblad van België.
Met een aankondiging van slechts enkele lijnen in «Kinema- en Tooneelwereld», bereikt men meer dan met heele pages In andere weekbladen.
«KINEMA- EN TOONEELWERELD» WORDT DOOR HAAR AANGENAMER INHOUD, van artikels van de beste en meest gekende schrijvers en letterkundigen van België, OVERAL GELEZEN.
Onze bureelen zijn open alle werkdagen, van 9 tot 1 en van 3 tot 7 uur. Korte Gasthuisstraat, 16, Antwerpen.
H ACKIN
86, rue des Plantes, 86 — BRUSSEL
Biedt aan:
Vijf buitengewoon avontuurlijke film - drama’s met
Harry Carey
Drukk. Neptune, Steenhouwersvest. 28, Antw
lilUi
POUR AVOIR UNE BIÈRE BONNE ET SAINE
Adressez-vous à la Brasserie
VAN HOM BEECK
BERCHEM - Tél. 5210
SÏIS ÏÎI S en BOUTEILLES - en FUTS
HABILLEZ
VOS
ENFANTS
BRITANNIA
17, Longue rue d’Argile
Maison BERTHY
106, rue de l’Eglise, 106
TIT
FO U Fin U FIES
Arrangements — Réparations Conservation de fourrures
Travail soigné
Prix avantageux
12, rue Van Ertborn Tel. 2921 ANVERS Tél. 2921
Agence pour la Province d’Anvers du Vrai “FERODO"
Agence pour Anvers des Roulements à billes S. K. F.
Agence générale pour la Belgique du Diamond et Noble's Polish
La seule maison de la place fournissant aux garages aux prix de gros
PHOTOGRAVEURS
DESSINATEURS
Champ Vleminetcx.. Ö AM VE RS TéLéo«-9209 ———
OUVRAGES DE DAMES
OUVRAGES DESSIXÉS
LAINES, SOIES, COTONS, COUVRE-LITS, NAPPES, STORES, BONNETTERIE A LA MAIN,
DENTELLES, JUMPERS
MAISON EMMA
HAXDWEKKEX
WOL, ZIJDE, KATOEN, BEDSPREIEN, TAFEL-KLEEDEREN, STORES, KANTEN, HANDBREIGOED, JUMPERS
Anvers, Rue Vondelstraat, 15, Antwerpen
GARNITURES
POUR
Fumoirs, Salons, Boudoirs Chambres à coucher Verandah Fauteuils - Club
11, Longue rue du Vanneau
(près du parc)
'••luiniHiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiHiiijij
MEUBLES
§ Les plus grands Magasins en Belgique i
9 Longue rue des Claires 9
(près Meir)
Grand choix de garnitures. 200 salles à manger, | s chambres à coucher, salons, cuisines, verandah s, | I bureaux, literies, chaises-longues, etc. etc. |
Autos poui Cérémonies. Mariages, Baptêmes et Fêtes
Garage J- & H. DEHU
Téléphone 3107
42, Canal des Briseurs - ANVERS
VOYAGES A L’ÉTRANGER - EXCURSIONS PRIX A FORFAIT
Zi'rucLusyL. cLe wra
A. d eT?oo s geçuxt1.
OQû&it «crvuAjtsvioeSf
CEH £?Src STRAAT2Q
TRAVAIL SOIGNE ET RAPIDE
§ Maison Américaine |
Meilleur marché qu'ailleurs
Ouvert tous les jours jusqu’à 8 h. s. |
I Magasin fermé
NIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIlillllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIliï
..ENGELSCH
BRODERIES
DESSINS MODERNES
PERLVGES, BOUTONS, POINTSCLAIRS PLISSAGE
WM RYCKAERT
RUE RUBENS, 17, ANVERS
VONDELSTR., 19
CAUS
(nabij St. Jansplaatsi
De laatste nieuwigheden in Vilten Hoeden
üiirje leus Zïat £tala§e
ROYAL - ZOOLOGIE CINEMA
A l’orizon du Sud
Dans l’oasis d’El-Mila, Roland, un célèbre archéologue français meurt d’un mal mystérieux. Avant de mourir Roland confie à Kada, son petit domestique arabe un dossier et le conjure de partir sans retard, lit tandis que le vieillard agonise douee-ment, kada trompe la vigilance des Yrabes et rejoint une caravane se dirigeant vers le Nord. A l’horizon du Sud, Abrahim attend l’arrivée d'un cavalier. Lorsque celui-ci arrive il apprend la mort de Roland et la disparition de Kada. Il donne des ordres et bientôt il s’éloigne avec deux de ses hommes. Un mois après sur un paquebot faisant la traversée de Marseille à Alger nous trouvons Yvonne d’Apremont, nièce de Roland, se rendant en Algérie pour continuer les recherches de son oncle, ainsi qu’un jeune artiste Guy Yilin. Celui-ci l'aidera, d’alvord sans qu elle le sache, ensuite avec son autorisation, dans sa lâche difficile, car Abrahim sachant que Roland a découvert une Ville mystérieuse, veut à tout prix en connaître le secrel. Nuit et jour Yvonne et son chien Foguy, Guy Allin et Kada doivent livrer un combat inégal, dans le désert sans fin, contre les Arabes qui emploient la force et la ruse. Les Français, de leur côlé, ont le sang-froid et l’intelligence ainsi (pie la science moderne, car au moment suprême de leur défense, un ami de Guy arrive avec une auto-chenille à leur secours. Au moment où Abrahim allait atteindre son but, il esl tué par une danseuse Radia, sa maîtresse, qui venait d’apprendre qu’il était la cause de la mort de Roland, ainsi que son propre père, l’homme de confiance de Roland. Le crépuscule mélancolique descend sur le déserl, à la place de la ville fabuleuse qu'ils espéraient trouver, Yvonne et Pierre ne voyent que des ruines, symbole de leur bonheur effondré et maintenant c’esl la séparation, car la jeune fille doit rentrer en France où son fiancé l’attend. Ft elle s’enfuit à travers le désert. Mais au moment où elle va disparaître à l’horizon et quitter à (oui jamais ce qu elle a lanl aimé ici, le courage lui manque, elle fait cabrer son cheval et retourne brusquement en arrière, vers le Sud, vers Lui, vers l’Aventure...
PROGRAMME du 4 au 8 MAI
V 1. Le Régiment de Sambre et Meute R. Planquette 2 (marche)
2. Vallées Alpines
(voyage)
% 3. Un Frelon chez les Abeilles
Aj comédie avec Walter Hier» el Wanda Hawley
4. l’Arlésiene....G. Bizet
*•' a) Prélude
b) Menuet
IW. U
drame interprété par Gaaton Modot
6. Patting of Salomé....A. Joyce
(valse)
7. A l'horizon du Sud
1. Het Regiment van Samber en Maas R. PlanqUCtte (marsch)
2 Alpen Valleien
3 Horzel bij de beien
dooneeispel met Walter Hiera en Wanda Hawley
4. Het Meiaje van Arlet....G. Bizet
a) Voorspel
b) Menuet
drama vertolkt door Gaston Modot
6 Patting of Salomé....A. Joyce
7. Aan den Zuider horizoGt
Semaine prochaine
....«ui .ittinr .. immnnj,
Taquel jVleller
)\ndre Roanne
jVlarcel Viberl
iiiHMiiiiijiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiniiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiim
dans Ie grand film d’art
„Les Flandres sous Phillippe II,,
Adaptation musicale spéciale pour grand orchestre
Aan den Zuider horizont
In de oasis El-Mila is de Fransche archeoloog Roland stervend, door geheimzinnige handen vergiftigd. Hij draagt kada, zijn kleinen Arabischen dienaar op een onschatbaar dossier aan zijn nicht, — bel eenige familielid — Ie bezorgen. Trots bespieding en valstrikken gelukl Kada er in Algiers ic bereiken, terwijl zijn meester den laalsten zucht laat. Aan den horizon! van bel Zuiden komen ruiters de gebeurtenissen mededeelen aan Abrahim, — gevierde aanvoerder van een sterke, zwervende stam, — die in wilde woede uitbreekt wanneer bij verneemt dat het dossier verdwenen is.
Feu maand laler, de Middcllandsche zee overstekend. maakt Y vonne d'Apreinont, Roland’s nicht, zich gereed om de opzoekingen van haar oom voort Ie zetten. Een jong kunstenaar, Guy Allin, een reisgezel, wordt haar voorgesteld. Deze zal, eerst builen baar om, laler met baar toestemming, haar helpen in deze gevaarlijke onderneming. Want het wordt een strijd op Teven en dood tusschen de l’ranschen en de inboorlingen. Abrahim weet inderdaad dat Roland een bedolven stad beeft onl-dekt, waarvan de schatten zijn macht grenzeloos zouden maken en hij wil nu, kost wat kost, het geheim kennen.
Y vonne en haar hond Fogiiy, Guil Allin en Kada moeten, dag na dag, een rustelooze, ongelijke strijd voeren in de eenzaamheid der woestijn zonder einde, waarbij de Arabieren hun overmacht en hun lisl lot hel uilersle gebruiken. De Franschen, van hun kant, hebben de koelbloedigheid en de inlelli-gencie voor zich en ook de moderne wetenschap want, in de opperste uitputting van hun weerstand, komt Guy’s vriend, i’orlbo, met een tankauto, die alle hinderpalen overwint, hen 1er hulp.
Vbrahim, op het oogenblik zijn doel te bereiken, wordt gedood door de danseres, Radia, zijn minnares, die, vernemend da! hij Roland en baar eigen vader Abdala, vertrouweling van Roland, om het leven braclil, hem een dolk in hetliart stool.
Yvonne had Dij den aanvang der expeditie, aan Guy verklaard dat zij in baar land was verloofd. Maar de gevaren dTe zij samen deelden, de overweldigende aantrekking van de woestijn en het wonderbare der doode stad, waarvan zij den ingang ontdekken, zijn voor beide als een onwrikbare lotsbestemming: de aanvang van een geheimzinnige, avontuurvolle toekomst, die ze beiden bindt...
Imprimerie du Centre. 26, Rempart Kipdorp. Anvers